الأحد، ٢٤ مايو ٢٠٠٩

.. ساعات الغرام

ساعات الاقيني في حالة غرام
واحلم بحُضن حبيبتي فِـ عز المنام
.. اقوم وانا باتمطّع ومُنشكِح
!! واخاف احكيلها .. تقولّي حرام

سوووو

الأربعاء، ٢٠ مايو ٢٠٠٩

!! أوعى الزغروف

: واحد صاحبي سألني من كام يوم وقال
مين بقى ابراهيم عبرازق بتاع اغنية اوعى الزغروف اللي كنت هاتجيبه في فرحك انت وهيفاء وهبي ؟؟؟
.. همممم .. طيب .. ده ابراهيم عبرازق
.. أما كلام الأغنية .. فقال الشاعر .. فيما اتنيّل على عينه وقال

ايه اللي الواحد بيعملو ده !!؟
.. ده ربنا خلقنا بالعقل
!! نضيّع احنا العقل ده بالكيف
في ايه !!!؟؟؟
انا تايه كده ليه !!!!؟؟؟؟؟


زهقت طهقت خلاص ملّيت ياخواننا من الإدمان
والبُنّي* والاخضر* والميّه* .. والجري ورا النسوان

اوعي الزغروف* يغريك
هتروللو* هيلعب بيك

راح يسكن في دماغك
و دماغه* مش هتعليك

هيجيب وشك في الارض .. البُنّي البسكويته
وهتمشي يا واد بالعرض .. لا تكون فاكره شاكاليطه

*عالشيشه* ان كان والكنشه* .. اهو كللو بيشقلط
والميّه هتهري في كبدك* .. وتخليك تتمرمط

اوعي الزغروف يغريك
هتروللو هيلعب بيك

راح يسكن في دماغك
ودماغه مش هتعليك

.. حبيبي يا عمرو يا سعيد
.. يابو محمد وبسمله
ايه العسل ده !؟
!! انا ابراهيم عبرازق باحييكم

*تيجي تقابل القمورة أو تتهور .. قول ياد حاحا
تقرب منها .. تلاقي ريحة بؤك .. يا واد فواحه

تيجي تقابل القمورة .. وتقرب جمبها
*وان جيت تتهور حبّه* .. تلقاك زي اختها
خمرة وبُنّي وعرانيس* .. تحلقلك وقتها

اوعي الزغروف يغريك
هتروللو هيلعب بيك

راح يسكن في دماغك
ودماغه مش هتعليك

زهقت طهقت خلاص مليت ياخواننا من الادمان
والبني والاخضر والميه .. والجري ورا النسوان
-----
: مفردات الكلمات

البُنّي : هو الحشيش .. نسبة للون البُني الذي يبدو عليه
الاخضر : البانجو .. نسبة للون الاخضر الذي يبدو عليه .. برضك
!! الميّه : لفظ للتعبير عن الخمره .. وكأن كلمة الخمره حرام .. بينما الميه حلال
الزغروف : الإسم الشعبي لسوجارة أو لفافة المخدّر
!! هتروللو : أي هَتلِفّو .. تجيب ورقة بَفره وتحط فيها تبغ السجاير مع المُخدّر .. وبالشفا إن شاء الله
دماغه مش هتعليك : استعارة مكنية .. وكأن الزغروف كائن له دماغ , والمقصود بلفظ (تعلّيك) أي
!! تجعلك طاير في العلالي .. وتشعر انك مُحَلِّق مع ذبابة الفاكهة .. في موسم تزاوج المشمش
!! الشيشه – الكنشه : هي طرق لضرب الحشيش .. يتعذّر قولها في هذا المكان .. أحسن يتقبض علينا
!!!! بيشقلط : أي بيفلقط .. أي بيكحرت .. ويقال .. شقلط يتشقلط .. فهو صباحو مراجيح
!! الميّه هتهري في كبدك : اعتراف صريح من الشاعر بأضرار الخمره .. والميّه على حد السواء
!!! حاحا : لفظ يُطلب من أي شخص يبدو عليه عدم الإتزان أن ينطقه .. أمام سيادة الأمين
ان جيت تتهور حبّه : أي أن أردت أن تتحبرش بالحونشه أو الموزه بتاعتك
تلقاك زي اختها : لن تستطيع يا ولدي .. فالمخدر جعلك مثلها , وقد يكون الشاعر أراد بهذه الجملة توضيح
!! طرق الوقاية من التحرش .. أي أن تُعطي الفتاة زغروفا للشخص الذي سيتحرّش بها .. فيتزغرف
عرانيس : جمع عرنوس .. والعرنوس هو زهرة أو نبتة البانجو .. ويقال زهرة الزهرة .. أي تلك
!! البضزايه التي تخلو من البذور والرايش و .. وكفايه كده لا الدولاب .. قصدي المكان ده .. يتقفل
-
الجزء المكتوب باللون الاحمر الغامق .. هي أي هرتله بيرتجلها ابراهيم عبرازق .. من منطق انه
!!! صاحب الليله .. والمؤلف وبائع المخدرات والعبد لله .. أبرياء من هذه الهرتله


ملحوظه .. بالدخان الأزرق

.. أعتقد إن نوعية الأغاني دي .. واللي بتحارب المخضروات .. هتوصل أكتر للمستمع
!! لو كان موّلع زغروف
.
سوووو

السبت، ١٦ مايو ٢٠٠٩

!! حكمة .. سوووويه

.. أن أكون سبعاً جريحاً وسط السباع
أفضل من أن أقود قطيع نعاج
------
!!! طب مانا شغال اهو .. وبقول يا بنفسج

سوووو

الأحد، ٣ مايو ٢٠٠٩

!! .. عزيزتي هيفاء وهبي

قاعد باتفسح عالشبكه العونكبوتيه .. والاقي كل الاخبار بتؤكد ان هيفاء وهبي اتجوزت
!!!!!!!!
ازاي ؟؟؟
بتاع ايه ؟؟؟
!!! لأ طبعا .. دي اشاعه
!!! هيفاء وهبي اصلا مش ملك نفسها عشان تتجوز .. هيفاء وهبي ملك الشباب كلهم

.. وباعتباري شاب - سابقا - قررت ابعتلها جواب .. أشتفسر عن الموضوع ده
----
.. عزيزتي هيفاء وهبي
ايه بقى .. ها .. ايه ؟؟؟
ليه يعني ؟؟؟؟؟؟؟
ليه ياهيفا تكسري بقلبي وتتجوزي .. ليه !!؟؟؟
انا عارف ان قلبك كبير .. وكبير بطريقه مبالغ فيها كمان - قصدي قلبها والنعمه - ويشيل من الحبايب عشرطاشر مليون الف شاب .. لزومه ايه الجواز بقى !!!!!؟؟؟؟؟؟

ياهيفا ده ساعة ماشفتك اول مره في الكليب بتاع قالولي عنه كلام .. لما كنتي لابسه فستان لون جلد النمر .. ساعتها حبيت كل النمور .. مش النمور بس .. نمور وأسود .. وفهوده
ده انا حبيت السلعوة ياشيخه
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بلاش دي .. فاكره اغنية اقول اهواك تتكابر .. لما كنتي لابسه فستان احمر وبتغني تحت المطره .. اهو من ساعتها وكل ما الدنيا تمطر اقوم نازل ماشي باهيم على وشي في الشوارع .. على امل اني اشوفك وانتي بتقولي .. جلبك تلج جلبي نار
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
عارفه ياهيفا .. ساعة لما عملتي اغنية رجب حوش صاحبك عني .. قطعت علاقتي بكل اللي اسمهم رجب .. لدرجة ان في واحد صاحبي اسمه تامر رجب لقاني مطنشه ومش باتصل بيه .. ولما كلمني بيفهم ايه الحوار .. قلتله شوف ابوك عمل ايه يا محترم
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ولما غنيتي يا واد ياتقيل .. يالهوي .. انتي الوحيده اللي خليتيني اقول مش هعمل دايت وخليني تخين وتقيل زي مانا كده .. وفضلت آكل لغاية ماتقلت عالميزان بتاع البيت ومابقاش بيعرف يجيب وزني صح .. وبقيت باوزن بره
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ولا لما حصل حوار الطياره اللي رشقت فيكي ودخلتي المستشفى ساعتها .. انتقلت للرفيق الاعلى .. ومارجعتش للحياه غير لما الكليب بتاعك نزل
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
يا هيفا انا من ساعة اغنية بوس الواوا وانا ماشي في الشارع باشوف أي حد متعور اجري ابوس واوته .. لدرجة اني فكرت اتطوع في أي مستشفى وابقى في الاستقبال عشان ابوس واوات كتير .. وبالرغم من اني مش فاهم يعني ايه ليك الواوا .. بس أي واوا كانت بتقابلني كنت باليكها وش
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

وبعدين انا راضي ذمتك .. أنهي الاحسن .. تبقي مسز ابو هشيمه .. ولا مسز سوووو !!؟؟؟
... طب ده حتى اسم ابو هشيمه عامل زي ابو سريع .. ابو دومه .. انما سوووو
!!!! ده الدلع سوووو .. الوظوظه سوووو .. الرقه سوووو .. ماعرفش رقة ازاي بكرشي ده بس رقه

!!!!!! ومين اصلا ابو هشيمه ده اللي تتجوزيه .. اللى ماعنده مدوّنه ولا سمعنا عنه في بلوجر حتى
!!!!!!!!!! ولا اكمنو شغال في حديد التسليح يبقى خلاص
طب مانا اصلا متخرج من قسم حديد في الكليه .. وكنت يوماتي باقرقش سيخين حديد على غيار الريق
واساسا بافكر استغنى عن شغل الحديد في التسليح .. وهلجأ للطبيعه وهسلّح بزعازيع القصب
وهعمل امبراطورية زعازيع .. لن يستطيع احد زعزتها
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وايه الفرح ابو تسعه مليون زورار ده .. اهو الريس طلع في التلفزيون وقعد يقول ان جوزك من رجال الاعمال المستفزين اللي بيغيظو العالم الغلابه .. أي نعم مصاريف موكب الريس والحراسه الخاصه بيه في الشهر .. اكتر من التسعه مليون زورار بتوع فرحك .. بس ده الريس .. ودي مصاريف شهر بحالو .. مش يوم
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وبعدين انتي مابتفكريش لقدام ياهيفا .. آه والله .. بالك لو كنت اتجوزتك .. كنت هعمل فرحك في مركز شباب عين الصيره .. واجيب المطرب ابراهيم عبرازق - بتاع اغنية أوعى الزغروف - يشدو بروائعة الفنيه في هاذوها الليله البهيه .. وكان هيبقى فرح على ابوه .. فرح تحكي وتتحاكى عنه الاجيال الغابره .. لكن هنقول ايه .. كل تفكيرك ورا
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

واساسا اساسا بقى .. الجواز ده باطل .. ايوا باطل .. فرح ايه ده اللي مافيهوش ولا صورة ليكي وانتي بترقصي .. ولا حتى وانتي بترمي حزمة البصل على صاحباتك !!!؟؟؟؟
!!! ايوه باطل .. لأن ماحصلش الإشهار الأعلامي للحدث
.. وبالتالي باطل .. ومش بعيد كمان كام يوم اعمل جروب عالفيس بؤ اسمّيه
!! جواز هيفا من ابو هشيمه باطل .. بااااطل
.. وهنشر صورتك معايا .. وبالتالي هعمل الاشهار الاعلامي وتبقي مراتي فعلا
قولي بقى انك مش فاكره صورتنا مع بعض .. صورة فرحنا يابت .. مش فاكراها ولا ايه !!؟؟
.. طيب .. أهي ياستي
!!!!! قولي بقى اني عاملها فوتوشوبش .. ماهو انتو أي حاجه تقولو فوتوشوبش وخيال علمي
بلاش الصورة دي .. الكليبات بتاعتك اللي عندي عالجهاز .. واللي موجودين في فولدر اسمه المودام .. دول برضه خيال علمي ؟؟؟؟؟
طب عليّ الطبيخ بالطماطم .. ويمين معصّج باللحمه المفرومه .. إن ما ارتجعتي ياهيفا عن اللي عملتيه .. هنقل كليباتك للفولدر بتاع حريمي القديمه .. وتبقي مع اخواتك .. نانسي عجرم ومنى زكي وحلا شيحه و.. وسنيّه لاكيه
مين سنيّه لاكيه اللي عندي عالكومبوتر دي !!!!!؟؟؟؟؟

وأخيرا .. نصيحتي ليكي يابنت الحلال .. اطلبي الطلاق للضرضره
بس ياخوفي .. ابو هشيمه يظرفك سيخين تلاته .. ويقولك ده المؤخر
!!!!!!

ملحوظه

.. انا استعرت صورة عم فوزي بتاع موضوع
كلنا فوزي وحطيته مع هيفا
!!! لأنه زي ماعبّر عننا احنا ولود فوزي .. هيعبر عننا احسن تعبير .. بس مع هيفاء وهبي
سوووو

الخميس، ١٦ أبريل ٢٠٠٩

!!! فوبيا الكنيف

مقبض باب الحمام بيعلق .. ونتيجة لأنه بيعلق وممكن يقفل على اللي جوا الحمام .. قمت جايب نواية بلح وزانق بيها لسان الكالون عشان مايطلعش ويقفش لوحده .. وباكتفي وانا في الحمام باني اقفل الشنكل بس
الشقه اللي قاعد فيها بقى .. قدام الشقه اللي قاعد فيها ابويا .. بس الحائط الفاصل بين الشقتين شايلينه وعاملين الدور شقه واحده مش شقتين زي ماهو في باقي العمارة .. وبيني وبين الصالة اللي فيها التلفزيون واللي بيقعد فيها ابويا مشوار .. ولما بيحتاجني عشان اعمللو شاي ولا اجهزلو أكل بيديني رنه عالموبيل اقوم اروح اشوفو .. لدرجة اني حتى لو دخلت الحمام باخد معايا الموبيل .. الا المره دي .. دخلت الحمام ونسيت الموبيل في الاوضة .. والمقبض بتاع باب الحمام قفش والنواية اللي زانق بيها اللسان اتنطرت .. واللسان مسك في حلق الباب .. واتحبست جوا التالاويت
!!!!!!!
.. لألألأ .. مش انا اللي يحصل معايا الكلام ده .. انت اكيد بتهزر .. صح .. اصلو ماينفعش
طب والحل .. ده الموبيل في الاوضة .. ولو قعدت انادي من هنا لغاية اسبوع قدام .. ابويا مش هيسمع .. وحتى لو سمعني هيعمل نفسه مش سامع عشان يخلص مني .. مانا عارف ابويا بيعزني بطريقه يالهوووي
لأ بجد بقى ايه .. انا هفضل كده كتير ولا ايه .. طب انادي من الشباك بتاع المنور ولا من البلكونه بتاعة المنشر على أي حد .. آه .. انا هعمل كده .. ماهو مافيش حل تاني
ساعه ونص من النداء المتواصل .. إن حد يسمعني .. ابدا .. لا البواب ولا مراته ولا القطيع اللي مخلفه .. وعلى حظي الاسود مافيش حد في العمارة ناشر حاجه في البلكونات اللي تحتنا .. يعني احتمالية ان حد يفتح باب البلكونه بتاعة الحمام مستحيله .. أصل مافيش حد هيفكر انه يقعد يستجم ويشربلو حاجه مثلا في البلكونة بتاعة الحمام .. تقريبا انا الوحيد اللي باشرب نيسكافيه في الحمام
!!!!!
طب وبعدين ياجرعان .. القعدة طالت وانا ابتديت اجوع .. والله لو اعرف اني هتحبس ماكنتش عملت إإح وفضّيت بطني من الاكل اللي كنت واكلو .. وبالتالي ماكنتش هدخل الحمام اصلا يعني
طب ماهي البلكونه بتاعة الحمام فيها شوال بصل .. وكام ربطة توم متعلقين عالحيطه .. بس ايه ده .. هاكل بصل وتوم من غير ما ابلّع بـ بيبس .. لأ .. الحوار ده فاكس
يا أحمد رد علينا .. رد يا أحمد عالجوّال "
هااااع
يا أحمد عايزين نسأل عنك وعن باجي الأحوال
هااااااع
يا أحمد رد علينا .. بجى ماترد على الجوّال
هااااع
جوّالك بيجول بُرُرُرُم بُرُرُرُم .. رد يا أحمد عاد
ماترد يا أحمد عااااااااد
" هاااااااع
ايه ده .. دي رنة الموبيل اللي انا عاملها لجروب المدونين .. قشطه .. كده المدونين لما هيتصلو ويلاقوني اختفيت هيقلبو الدنيا .. مش بعيد يعملو مظاهرات ووقفات تضامنيه وشغل بانرات وحاجه ايييييييه
وطبعا الصباغ مش هيتوصى .. هيطلّع الصور اللي ماسكها عليا وانا باكل ويستعطف الناس ويقول اني كنت باكل كالحمل البريء .. ايوه كالحمل البريء .. بس بريئ من دم ابن يعقوب
و
عبد الرحمن فارس هو راخر لن ينأى عن الموضوع - سمعت الجمله دي منه وعجبتني .. بس مش فاهمها - ولن يتخلى عني .. وهيقعد كل شوية يكتب كلام عالفيس بؤ عني وعن اختفائي المريب
و
نواره نجم لو ماعملتليش تلات اربع تسع عشرين موضوع هزعل قوي منها .. آه
واخواننا المدونين والغير مدونين اللي عملو مواضيع واعتصامات ساعة
محمد عادل دول برضه لو ما عملوليش زيطه وزمبليطه هقفش عليهم .. وبعدين انا مش اقل وطنيه منه .. هو اتمسك عشان متصور بكلاشينكوف .. وانا متصور بشندوشت كبده .. وكل واحد واسلوبه في النضال
!!!!!
بس ايه ده .. لو عملو مظاهرات والحكايه كبرت بجد .. وبعدين الحكومه ولا امن الدولة جولي البيت ولقوني في الحمام .. هيبقى منظري ايه قدام الرأي العام .. اخواننا المناضلين بتوع سكسه ابريل هيقولو علي ايه .. يعني بدل ما يقولولي كفاره .. هيقولولي شفاكم الله وعفاكم !!؟؟؟
ويالهوي لو أي برنامج معارضه في قناة زي الجزيرة استضافني .. هيقولو ايه وهقولهم ايه ؟؟؟
المذيع : أخ سوووو لو سمحت اوصف لنا شعورك عندما تم احتجازك في المرحاض
.. سوووو : - متلجلجا - انا بحب مصر .. وزي أي انسان حبيت اعبّر عن حبي لمصر
المذيع : - مقاطعا - هل تمت معاملتك بطريقة غير آدميه في الكنيف ؟؟؟
سوووو : لأ الحقيقه الاخوه الشياطين اللي معايا في الحمام عاملوني أحسن معامله .. والحمدلله مافيش حد استخدم عصاية الفوّاطه بأي شكل
!!!!!!!
ايه ده صحيح .. هو انا مش في الحمام اللي هو بيت الشيطان .. امال ابن الصرمه ما جاش يضايفني ليه .. ولا هو قفش اكمني اول ما دخلت قلت اللهم اني اعوذ بك من الخبث والخبائث !!؟؟؟
ده شيطان نتن قوي .. مع اني كنت باعطف عليه ساعات وما اسميش بالله قبل ما اجي اكل .. لكن وديني من هنا ورايح هقول بسم الله .. ويانا يانت ياشيطان الكلب .. ان ماخليتك تخس وتبقى في رفع الريشه .. ما ابقاش سوووو
!!!!
ياجرعان القعدة طالت .. واللي اتصل ده شكلو كان بيديني ميسد مش بيتصل
.. طب والحل
.. افرجها من عندك يارب
.. يارب انت عارف اني بحاول اصلّح من نفسي
.. انا عارف اني مقصّر في حقك وفي حق عبادتك
.. يارب .. يارب .. مش عارف اقول ايه
بس انت عارف باللي جوايا
..............
........................
................... ......... ............ ... ..............
..............................................................................................
......
.
صوت اسماعين البواب : يا باشمهندس .. ياباشمهندس
سوووو : - مستغيثا - ايوه يا اسماعين .. ايوه .. انا في الحمااااااام والباب اتقفل واتحبست
- صوت اسماعين : - صمت
سوووو : - مستغيثا - اسماعيييين
- صوت اسماعين : - صمت بزياده
سوووو : - مستغيثا قوي جدا - يا اسماعيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي
ييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي - باخد نَفَسي - ييييييييييييييييييييييييييي
ييييييييييييييييييييييييييييييييييييي - باخد نفسي برضك - ييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي
ييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي - ابقو فكروني أبطّل سجاير - يييييين
صوت اسماعين : انت فين يا باشمهندس ؟؟
سوووو : - متفائلا - في الحمام .. في الحمام يابن الجزمه .. بقولك محبووووووووس
صوت اسماعين : طب وايه اللي حبسك طيب !!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سوووو : غور يا اسماعين .. غور .. مش ناقصه هطل هي اصلها
صوت اسماعين : طب الحاج كان عايزك .. اقولو ايه ؟؟؟
سوووو : - ببرود مصطنع - هممم .. قوللو ابنك محبوس في الحمام يا حاج .. لكن لما هيطلع ان شاء الله .. العمارة هتتسرق .. عشان البواب هيتقتل في ظروف غامضه
صوت اسماعين : هاا !!!!!؟؟؟؟!!!!؟؟؟؟؟؟
------
وبعد محاولات مستميته .. كادت ان تطلع روحي فيها .. وكادت أن تُزهق روح اسماعين البواب فيها بعد خروجي من التالاويت .. خرجت والحمدلله
-
.. ملحوظه .. عالريحه
-
.. انا حاسس اني جاتلي فوبيا الكنيف
.. وناوي ان شاء الله اشيل باب الحمام واحط مكانه ستارة زي ماهو معمول في القهاوي البلدي
!!! ولو حد جه يخش الحمام لازم يسقف .. وساعتها هاقول .. إحم
سوووو

الأحد، ٥ أبريل ٢٠٠٩

!! كـُرسي .. خشب

إتخانقو عشاني كتير
سلطان و ملك و وزير
.. مع ان الأصل في صُنعي
نجار غلبان .. وفقير



ملحوظة

.. الصورة ملطوشه من الصباغ .. وانا استأذنتو اني هسرقها
وكافة الحقوق ألأدبيه والفنية والمادية التي له بخصوص هذوها الصورة .. راحت خلاص
!!! طبعا .. مش استأذنته لما سرقت الصورة .. يبقى حلال الله اكبر

سوووو

الأربعاء، ١ أبريل ٢٠٠٩

!! شقتين .. فول

طلبت معايا اجيبلي شقتين فول بالزيت الحار من عالعربيه اللي في اول الشارع عندنا .. والراجل بصراحه وضبهم توضيبه صح .. يعني حط شطه ولمون وظبط الأناني .. مش كده وبس .. لأ .. ده لف الشقتين في صفحة من جرنان الاهرام عشان وانا باكل اقرى واتسلى
وفعلا .. طلعت عالقهوة وفتحت ورقة الجرنان عشان آكل وبالمره اشوف فيها ايه .. لقيتها بتاريخ حداشر فبراير الفين وتسعه .. قلت فل قوي .. يعني مش قديم قوي يعني .. واكتشفت ان جرنان الاهرام تقريبا تحول لجريده ساخرة من كمية الأخبار اللي فيه

.. أول خبر بعنوان
!!! تنظيم القاعدة يعلن جهاد الغابات في استراليا

الخبر بيقول بالمختصر كده .. ان في غابات بتتحرق في استراليا .. وده عامللهم قلق .. قامو قالو ان اللي بيعمل كده هم تنظيم القاعدة .. وان شبكة فوكس الاخبارية بتقول ان في بيان منشور من ابو مصعب السوري بيحث فيه المسلمين على اضرام النار في غابات استراليا وأوروبا وامريكيا
وقال جاريت برشمان وهو خبير متخصص في تنظيم القاعدة .. إن لحرائق الغابات تسلسل يتسق مع نمط الحوارات في منتديات القاعدة

!!!!
!!!!! يعني هي القاعدة لو فعلا وصلت استراليا .. هتسيب استراليا كلها وتروح تولّع غابات
ولا هم فاكرينهم عشان تنظيم قاعدة .. يبقى كانو قاعدين قاعدة حلوة .. ومولّعين ولعة وبيشربو شيشة وجوزة .. وهوب الولعة مسكت في السجر يا وهيبة
وبعدين هل ابو مصعب السوري .. يقرب لابو مازن السوري .. بتاع الشاورما !!!!؟؟
----
تاني خبر بقى .. واللي تحت الخبر الأولاني اللي لسه قاريه
!! وظيفة للسائق الأمين .. لكن مؤقتة

والحكاية باختصار ان في واحد شغال سواق .. سافر موسم الحج اللي فات عشان يشتغل برضه سواق في نقل الحجاج وكده .. ولقى في الاتوبيس اللي هو شغال عليه هناك شنطة فيها مايعادل مليون وستمية ألف جنية .. قام مسلمها للقيادات السعودية وقالوله الف شكر يا مان ونخدمك يوم طهورك
رجع مصر والموضوع اتعرف .. قامت وزيرة القوى العاملة قابلته واتكلمت معاه .. والراجل يا عيني قاللها انا عايز اشتغل عشان مش شغال وعايز امي تحج بيت ربنا .. قالتله حاضر وهكلملك المسئولين
الاهرام بقى نشرت الخبر ده من كام يوم - ده على حسب ما قالو في الخبر - وبتقول يعني حد يعمل حاجه يابني آدمين .. قام جه المهندس علي ماهر غنيم رئيس مجلس ادارة شركة الدلتا للأسمدة والصناعات الكيماوية بطلخا .. وقال الشاي ده عندي يارجالة .. وراح معين السواق في الشركة عنده .. بمرتب ماحدش يحلم بيه .. مرتب انما ايه .. ميتين وتمانين جنيه .. شاملة البدلات والعلاوات .. لأ وايه .. ده مش تعيين تعيين .. ده عقد مؤقت لمدة ست شهور فقط
!!!!
في اعتقادي بقى .. ان الباشمهندس علي ماهر غنيم رئيس الشركة دي .. حسبها بشكل منطقي .. قال انا مهما عملت ومهما سويت مش هيطلع اسمي في الاهرام .. اقوم انا اعمل اني راجل بتاع واجب .. واقول اني عندي استعداد اعيّن السواق ده عندي لمدة ست شهور بمرتب ميتين وتمانين جنيه في الشهر .. يعني الفترة اللي هيشتغل عندي هياخد مني الف وستمية وتمانين جنيه
يابلاش والله .. اعلان في جرنان الاهرام وبالمبلغ ده !!!؟؟
!!! وكتاب الله ابقى عيل لو شفت نص جنيه مرمي في الشارع .. واديته للمسئولين
----
تالت خبر .. وده تحت الخبرين اللي فاتو دول .. عنوانه ايه بقى
!! ألفين وخمسمائة يورو لكل ألماني .. لشراء سيارة جديدة

والخبر بيقول ان الحكومة الجرمانيه .. عشان تنشط سوق العربيات اللي واقع عندهم وفي العالم كللو - ماعدا مصر طبعا – قامو قالو هيدو الفين وخمسمية يورو لكل واحد عشان يجيب عربية جديدة .. قصاد انه لو معاه عربيه قديمة - فات على تصنيعها تسع سنين أو أكتر – يوديها لمقلب نفايات السيارات
وبالحركة دي يبقو بيشجعو الاستثمار وبيشجعو الشعب عشان يشتري عربيات .. وكمان بيحافظو على البيئة عشان العربيات الجديدة قال ايه .. مزودة بفلاتر لترشيح غاز ثاني اكسيد الكربون – ايشي خيال يا ناس – مع اننا هنا اصلا لو مافيش غاز ثاني اكسيد الكربون .. بنروح للميكانيكي نقوللو حط شوية ثاني اكسيد الكربون .. واتوصى بالكربون الله يكرمك
!!!!
واللي باتخيله انه هيطلع خمسين مستشمر من بتوع وكالة البلح والتوفيقية عشان يجيبو العربيات اللي هتروح مقلب نفايات السيارات .. ويفككوها قطع غيار ويرجعو يبيوعهالنا
!!! والاسم .. دي مستورده من جرمانيا يا هندزا
-----
!!!!!!!!!!!!!!!!!
.. ايه ده .. شقتين الفول خلصو وانا لسه جعان .. الجرنان ده مغشوش .. عشان لو جرنان صح
!!! كان الحبر اللي فيه واللي لحوس الشقتين .. يخليني اشبع

.. ملحوظه

.. نفس العدد ده من جرنان الاهرام هو اللي كان فيه الخبر بتاع سفاح المعادي
.. لما وزير الداخليه قال انهم كانو مجندين خمسين مزه للقبض عالسفاح
!!! مش بقولكم الاهرام هيقلب جريدة ساخرة

سوووو