ساعات الاقيني في حالة غرام
واحلم بحُضن حبيبتي فِـ عز المنام
.. اقوم وانا باتمطّع ومُنشكِح
!! واخاف احكيلها .. تقولّي حرام
سوووو
ساعات الاقيني في حالة غرام
واحلم بحُضن حبيبتي فِـ عز المنام
.. اقوم وانا باتمطّع ومُنشكِح
!! واخاف احكيلها .. تقولّي حرام
سوووو
.. أن أكون سبعاً جريحاً وسط السباع
أفضل من أن أقود قطيع نعاج
------
!!! طب مانا شغال اهو .. وبقول يا بنفسج
سوووو
!!!!! قولي بقى اني عاملها فوتوشوبش .. ماهو انتو أي حاجه تقولو فوتوشوبش وخيال علميإتخانقو عشاني كتير
سلطان و ملك و وزير
.. مع ان الأصل في صُنعي
نجار غلبان .. وفقير
ملحوظة
.. الصورة ملطوشه من الصباغ .. وانا استأذنتو اني هسرقها
وكافة الحقوق ألأدبيه والفنية والمادية التي له بخصوص هذوها الصورة .. راحت خلاص
!!! طبعا .. مش استأذنته لما سرقت الصورة .. يبقى حلال الله اكبر
سوووو
طلبت معايا اجيبلي شقتين فول بالزيت الحار من عالعربيه اللي في اول الشارع عندنا .. والراجل بصراحه وضبهم توضيبه صح .. يعني حط شطه ولمون وظبط الأناني .. مش كده وبس .. لأ .. ده لف الشقتين في صفحة من جرنان الاهرام عشان وانا باكل اقرى واتسلى
وفعلا .. طلعت عالقهوة وفتحت ورقة الجرنان عشان آكل وبالمره اشوف فيها ايه .. لقيتها بتاريخ حداشر فبراير الفين وتسعه .. قلت فل قوي .. يعني مش قديم قوي يعني .. واكتشفت ان جرنان الاهرام تقريبا تحول لجريده ساخرة من كمية الأخبار اللي فيه
.. أول خبر بعنوان
!!! تنظيم القاعدة يعلن جهاد الغابات في استراليا
الخبر بيقول بالمختصر كده .. ان في غابات بتتحرق في استراليا .. وده عامللهم قلق .. قامو قالو ان اللي بيعمل كده هم تنظيم القاعدة .. وان شبكة فوكس الاخبارية بتقول ان في بيان منشور من ابو مصعب السوري بيحث فيه المسلمين على اضرام النار في غابات استراليا وأوروبا وامريكيا
وقال جاريت برشمان وهو خبير متخصص في تنظيم القاعدة .. إن لحرائق الغابات تسلسل يتسق مع نمط الحوارات في منتديات القاعدة
!!!!
!!!!! يعني هي القاعدة لو فعلا وصلت استراليا .. هتسيب استراليا كلها وتروح تولّع غابات
ولا هم فاكرينهم عشان تنظيم قاعدة .. يبقى كانو قاعدين قاعدة حلوة .. ومولّعين ولعة وبيشربو شيشة وجوزة .. وهوب الولعة مسكت في السجر يا وهيبة
وبعدين هل ابو مصعب السوري .. يقرب لابو مازن السوري .. بتاع الشاورما !!!!؟؟
----
تاني خبر بقى .. واللي تحت الخبر الأولاني اللي لسه قاريه
!! وظيفة للسائق الأمين .. لكن مؤقتة
والحكاية باختصار ان في واحد شغال سواق .. سافر موسم الحج اللي فات عشان يشتغل برضه سواق في نقل الحجاج وكده .. ولقى في الاتوبيس اللي هو شغال عليه هناك شنطة فيها مايعادل مليون وستمية ألف جنية .. قام مسلمها للقيادات السعودية وقالوله الف شكر يا مان ونخدمك يوم طهورك
رجع مصر والموضوع اتعرف .. قامت وزيرة القوى العاملة قابلته واتكلمت معاه .. والراجل يا عيني قاللها انا عايز اشتغل عشان مش شغال وعايز امي تحج بيت ربنا .. قالتله حاضر وهكلملك المسئولين
الاهرام بقى نشرت الخبر ده من كام يوم - ده على حسب ما قالو في الخبر - وبتقول يعني حد يعمل حاجه يابني آدمين .. قام جه المهندس علي ماهر غنيم رئيس مجلس ادارة شركة الدلتا للأسمدة والصناعات الكيماوية بطلخا .. وقال الشاي ده عندي يارجالة .. وراح معين السواق في الشركة عنده .. بمرتب ماحدش يحلم بيه .. مرتب انما ايه .. ميتين وتمانين جنيه .. شاملة البدلات والعلاوات .. لأ وايه .. ده مش تعيين تعيين .. ده عقد مؤقت لمدة ست شهور فقط
!!!!
في اعتقادي بقى .. ان الباشمهندس علي ماهر غنيم رئيس الشركة دي .. حسبها بشكل منطقي .. قال انا مهما عملت ومهما سويت مش هيطلع اسمي في الاهرام .. اقوم انا اعمل اني راجل بتاع واجب .. واقول اني عندي استعداد اعيّن السواق ده عندي لمدة ست شهور بمرتب ميتين وتمانين جنيه في الشهر .. يعني الفترة اللي هيشتغل عندي هياخد مني الف وستمية وتمانين جنيه
يابلاش والله .. اعلان في جرنان الاهرام وبالمبلغ ده !!!؟؟
!!! وكتاب الله ابقى عيل لو شفت نص جنيه مرمي في الشارع .. واديته للمسئولين
----
تالت خبر .. وده تحت الخبرين اللي فاتو دول .. عنوانه ايه بقى
!! ألفين وخمسمائة يورو لكل ألماني .. لشراء سيارة جديدة
والخبر بيقول ان الحكومة الجرمانيه .. عشان تنشط سوق العربيات اللي واقع عندهم وفي العالم كللو - ماعدا مصر طبعا – قامو قالو هيدو الفين وخمسمية يورو لكل واحد عشان يجيب عربية جديدة .. قصاد انه لو معاه عربيه قديمة - فات على تصنيعها تسع سنين أو أكتر – يوديها لمقلب نفايات السيارات
وبالحركة دي يبقو بيشجعو الاستثمار وبيشجعو الشعب عشان يشتري عربيات .. وكمان بيحافظو على البيئة عشان العربيات الجديدة قال ايه .. مزودة بفلاتر لترشيح غاز ثاني اكسيد الكربون – ايشي خيال يا ناس – مع اننا هنا اصلا لو مافيش غاز ثاني اكسيد الكربون .. بنروح للميكانيكي نقوللو حط شوية ثاني اكسيد الكربون .. واتوصى بالكربون الله يكرمك
!!!!
واللي باتخيله انه هيطلع خمسين مستشمر من بتوع وكالة البلح والتوفيقية عشان يجيبو العربيات اللي هتروح مقلب نفايات السيارات .. ويفككوها قطع غيار ويرجعو يبيوعهالنا
!!! والاسم .. دي مستورده من جرمانيا يا هندزا
-----
!!!!!!!!!!!!!!!!!
.. ايه ده .. شقتين الفول خلصو وانا لسه جعان .. الجرنان ده مغشوش .. عشان لو جرنان صح
!!! كان الحبر اللي فيه واللي لحوس الشقتين .. يخليني اشبع
.. ملحوظه
.. نفس العدد ده من جرنان الاهرام هو اللي كان فيه الخبر بتاع سفاح المعادي
.. لما وزير الداخليه قال انهم كانو مجندين خمسين مزه للقبض عالسفاح
!!! مش بقولكم الاهرام هيقلب جريدة ساخرة
سوووو