.. وبعد ازيك و ايه الاخبار والحبشتكانات دي .. لقيته بيقولّي
صاحبي : شفتك انا لما طلعت في التلفزيون
سوووو : امتى ده ؟؟؟
!!! صاحبي : لما طلعت انت وكام مدوّن تانيين و بتتكلموا عن حاجه فيها لسعان
سوووو : ااااه .. قصدك حارة لسعان - اضغط هنا لمشاهدة البتاع - طب وايه رأيك ؟؟؟
صاحبي : مش عارف .. بس كنت حاسك بتتكلم على طبيعتك قوي
سوووو : هو انت كنت عايزني اتكلم على طبيعتك انت ولا ايه !!؟
صاحبي : لأ مش قصدي .. بس يعني المفروض كنت تتكلم زي ما الناس بيتكلموا في التلفزيون
سوووو : ده على اعتبار اني كنت باتكلم في السخّان مثلا !!!؟؟
صاحبي : مانا عارف مش هاسلك معاك , بس قولّي .. اشمعنا الكتابة الساخرة المهتمين بيها ؟؟
سوووو : هممم .. طب بما اننا هنتكلم وبتاع .. اعزمني على نيسكافيه بلاك
صاحبي : ماشي
!!!! سوووو : و نُص فرخة مشويّة
صاحبي : خلاص مش عايز اعرف حاجه
سوووو : ده انت غريب والله .. اعزمني ياض على نُص فرخة مشويّة دلوقتي .. عشان لو طلعت
.. تاني فالتلفزيون - لا قدّر الله يعني - تتفشخر وتقول للناس انك ياما عزمتني , بص قدام يابني
!!!!!! خليك ذات نظرة مبعديه
!!! صاحبي : مش عايز اعرف حاجه خلاص .. انا غلطان اني جيت القهوة اساسا
سوووو : - محاولا إنقاذ العزومة - خلاص خلاص .. نيسكافيه بس شغال
صاحبي : - مستسلما - ماشي
!!! سوووو : - الطمع حلو برضك - وعلبة سجاير بوكس
صاحبي : - متنرفزا - يووووو
سوووو : ياجرع باداعبك .. ها .. كنت بتقول ايه بقى ؟؟
!!! صاحبي : طب والله نسيت كنت باقول ايه
!!! صاحبي : يادي النيله على نُص الفرخة المشويّة
.. سوووو : يابني ماهو نُص الفرخة المشويّة ده .. غير النُص الأولاني بتاع الشرح
!!!! صاحبي : - وهو يَعضُّ على نواجِذه - ياسلااااام
!!!!! سوووو : - بنظرة المتآمر الأهبل - آه طبعا .. النُص ده عشان تفتكر كنت بتقول ايه
!!!!! صاحبي : ..... - صمت واكتفاء بنظرة اللي هو يالهوي
سوووو : - في محاولة للكلام بجد بقى - كنت بتقول اشمعنا الكتابة الساخرة ؟
صاحبي : ايواااا - كمن وجد ابنه الغائب عنه منذ زمن !!! - اشمعنا بقى ؟؟؟؟؟؟؟
.. سوووو : بص يا قط .. خلينا نتفق الأول إن الكتابة ماهي إلا عملية تأريخ
- صاحبي : - مندهشًا في صمت
سوووو : مالك ؟؟؟
صاحبي : خايف اقولك مش فاهم يعني ايه الكتابة تأريخ .. تقولّي اعزمني على نُص فرخة !!!؟؟
!!!!! سوووو : ده هيبقى تالت نُص فرخه مشويّة .. انت مبذر قوي على فكرة
صاحبي : انا بقول امشي عشان امي عايزاني اجبلها شوية طلبات
سوووو : اوعى تقول هتجبلها نُص فرخة مشويّة !؟؟
!!! صاحبي : انا حاسس اني هيطلعلي ريش من كتر الكلام عن الفراخ المشوية
سوووو : انتوا بتاكلو الفراخ المشوية بالريش دلوقتي !!؟؟
صاحبي : - وقد استبد به الغيظ - انا قايم .. اشوف وشك بخير
سوووو : خلاص خلاص .. هاقولك وأمري لله
!!!! صاحبي : من غير نُص فرخة مشويّة ولا مقليّة
سوووو : هنشوف الحوار ده بعدين , بص يا قط .. فاكر أفلام ومسرحيات زمان .. مش الحاجات
الابيض واسود .. لأ .. أفلام أواخر السبعينات مثلا , مش كنت بتشوفهم بيقولوا في المشاهد بتاعة
المصالح الحكومية .. إن الفراخ جات في الجمعية .. وهوب تلاقي كل الموظفين خرجوا رايحين
!!!!!! يجيبوا الفراخ
صاحبي : آه فعلا
سوووو : يبقى بالقياس .. الكتابة بتأرخ الفترة اللي بيحصل فيها الحدث نفسه .. وبتقول حاجات يقدر الأجيال اللي جايين بعدهم يفهموها , زي ماحنا فهمنا لما شفنا الأفلام بتاعة فراخ الجمعية .. إنه كانت في أزمة في توزيع السلع والاحتياجات الأساسية للناس .. ومن ضمنها الفراخ
صاحبي : اه
!!!!! سوووو : بينما دلوقتي في فراخ .. وانت مش عايز تعزمني على نُص فرخة مشويّة يتيمة
!!!!!! صاحبي : - قام من عالكرسي واتخنق مني خالص - يووووووو
!!!! سوووو : - في محاولة لإثنائه عن رغبته عشان يدفع حق النيسكافيه - ياجرع باداعبك
صاحبي : - وهو يجلس - طب ماشي .. ليه مهتمين بالكتابة الساخرة بس في حوار اللسعان ؟
سوووو : - مغتاظًا - أولا .. اسمها حارة لسعان بدل ما الطشك على بوزك وانت بخيل ومش راضي
!!!!!! تعزمني على نُص فرخة مشويّة
صاحبي : - محاولا تغيير النقاش فيما يخص نُص الفرخة المشويّة - وثانيا !!؟
سوووو : ثانيا .. الكتابة الساخرة بتعيش أطول , يعني مثلا ممكن تقرأ موضوع مكتوب جد ومافيهوش سخريه أو حاجه تضَحّك .. تقراه من هنا وهوب تنساه من هنا , بينما ممكن تقرأ موضوع فيه سخريه وتلاقي نفسك بتحكيه لاصحابك او لمعارفك عشان يضحكوا .. وبكده الكتابة الساخرة بتنتشر اكتر .. فخمتو !!؟؟
صاحبي : فخمتو .. وايه بقى حوار باركن الهاكستب ده ؟؟؟
سوووو : ده يا سيدي حوار اتكلمت عنه باختصار في البرنامج .. وان شاء الله هاكتب عنه موضوع في الكتاب اللي ناوي اكتبه
صاحبي : بس انا ماشفتش الورقة .. الصورة ما كانتش باينه
سوووو : غالي والطلب رخيص .. هاورّيك ياسيدي الورقة .. وهعملّك موضوع مخصوص في
!!!!!!!!! المدونة واتكلم فيه عنك كمان .. بس اعزمني انت على نُص فرخة مشويّة
!!!!!!!!!!!!!! صاحبي : - وقد جاب جازًا - كوكوكوكوووووو
---
.. دي صورة الورقة بتاعة باركن الهاكستب
والجراج ده - أو الباركن - عاملاه وزارة الدفاع .. وهي اللي طابعه التيكت في مطابع خاصة بيها
.. وتحت اشرافها , وبالتالي لما تغلط وزارة الدفاع في كتابة تيكت لركنة العربية
!!!!!!!! يبقى بجد بجد .. ربنا يستر
.. السؤال اللي بيشغل بالي و عقلي و كل جارحه من جوارحي
هل صاحبي هيعزمني على نُص فرخة مشويّة دلوقتي !!!!!؟؟؟؟؟
ملحوظة
.. ياريت ياللي عايزين تشتموني .. تشتموني لشخصي أو للكلام اللي باكتبه
.. وبلاش الله يكرمكم - ياللي بتشتموني - تشتموني بأمي الله يرحمها
لأنها عند ربنا .. وربنا هو اللي هيحاسب اللي بيشتم
اه .. لما اتفرجت على الحلقة بتاعة الثقافية كافيه تاني .. افتكرت ان في الجزء اللي كنت لسه
.. هتكلم فيه عن موضوع هيفاء وهبي .. جات مكالمة للمذيع على الموبيل الخاص بتاعه
!! وافتكرت ان فريق الاعداد قالولنا اقفلوا موبيلاتكم
الإفية بقى .. ان المذيع هو اللي ساب موبيله مفتوح مش احنا .. واقسم بالله العظيم أول ما طلّع
.. الموبيل من جيبه ولقيته هايشوف مين بيتصل بيه .. كنت خلاص هاقولّو


