الاثنين، ٢٦ أبريل ٢٠١٠

!! بيللو - باشا - ماسابا

لقيت خبر في الاهرام بتاع يوم الاتنين الموافق سته وعشرين أبريل .. وبالتحديد .. في صفحة
.. يوم جديد .. عنوان الخبر بيقول

يحتفل بعيد ميلاده الـ 86 مع زوجاته الـ 86
والخبر بيقول ان شيخ العاشقين .. النيجيري بيللو ماسابا احتفل بعيد ميلاده الـ 86 بصحبة زوجاته الـ ‏86‏ وأبنائه الذين يصل عددهم إلى ‏138
ولقد واجه ماسابا في العام الماضي مشكلة حقيقية بسبب تعدد زوجاته , كادت تصل به الي حبل المشنقة لولا ان محكمة نيجيريا العليا أوقفت قرار مجلس الشريعة بإعدامه بعد أن أقامت كل من زوجاته دعوي قضائية مستقلة تطالب بعدم تطليقها وقبولها البقاء علي ذمته مع الـ ‏85‏ زوجة الأخرى ,‏ بينما أكد ماسابا انه يفضل الموت شنقا علي أن يطلق أيا من زوجاته‏
الطريف ان بيللو ماسابا يعمل حاليا كداعية ديني في شمال نيجيريا الذي طبقت ‏19‏ولاية من ولاياته الشريعة الاسلامية في مجال الاحوال الشخصية منذ سنوات طويلة‏
-------
!! بعد ما قريت الحوار ده .. قلت المفروض الخبر ده يبقى في باب صدق أو لا تصدق

وبعدين يعني ايه عنده سته وتمانين سنه ومتجوز سته وتمانين واحده .. يعني كل سنه بيتجوز واحده ولا ايه !!!؟؟
طب على كده بقى .. وباعتبار اني - ان شاء الله - هاتِّم التلاته وتلاتين في واحد اغطسطس
!!! الجاي .. يبقى المفروض اتجوز تلاته وتلاتين واحده .. لوكشه على بعض

بس هايقعدوا فين .. أي نعم شقتي حلوه وفيها تلات أوض و صاله و أوضة سفره واتنين حمّام ومطبخ .. بس هيقعدوا فين التلاته وتلاتين دول !!؟؟

يعني لو فرضنا اني حبيت اوزعهم على الشقه .. هيبقى ازاي مثلا ؟؟
يعني هل هاحط اتنين على السرير .. بس اساسا اساسا انا بالعب أكروبات وباتشقلب في السرير وانا نايم , لدرجة ان امي - الله يرحمها - كانت بتقول اني على عكس كل الاطفال اللي بيناموا في هدوء كأنهم بياكلوا رز مع الملايكه .. كنت انا باتشقلب وباتكحرت وكأني باتخانق مع الملايكه على كمية الرز القليله اللي جايبنهالي آكلها !!!!؟

!!! يلا مش مشكله .. هاختار اتنين حجمهم صغنن يناموا ويستحملوا التلطيش اللي هاياخدوه
و الاتنين كوميدينو اللي جنب السرير .. ممكن يتحطوا جنب بعض وتنام عليهم واحده , وبما
!!!! ان الدولاب كبير شويه .. يشيل اتنين .. بس هييناموا بالطول زي الحصان

اوضة المكتب بتاعة الكومبيوتر .. ممكن واحده تنام على ترابيزة الكومبيوتر .. و واحده تنام تحت الترابيزه , ولو في واحده ترانزستور ممكن تدعبس لروحها على مكان في الكيسه بتاعة
!! الكومبيوتر
وممكن واحده تنام على كرسي الكومبيوتر .. أي نعم ممكن يجيلها الغضروف زي ما جالي .. بس مش مشكله .. لو باظت ولا حاجه تتعالج بروقان على دكة الاحتياطي .. واخواتها فيهم
!!! البركه ان شاء الله

المكتبه بقى .. هاشيل منها الكتب .. ماهو اكيد مش هابقى فاضي لقراية كتب ولا نيله .. وهابقى راجل متجوز وعندي التزامات زوجيه , وممكن اعمل حركة صايعه في رصة الحريم على
.. الارفف .. يعني ممكن اعمل رف حريم روايات ونكد .. و رف حريم سياسة ومظاهرات
!!! وأحلى رف بقى .. رف الحريم الساخرة وشغل يوم الخميس

اوضة المعيشة او الليفنج .. فيها أماكن كتير , يعني واحده تنام عالكنبه .. و الاربع كراسي يتحطو اتنين في وش بعض .. وعلى كل كرسيين ينام واحده .. والترابيزه بتاعة طقم الليفنج
.. عليها قرصه رخام .. ممكن واحده تمدد عليها والروماتيزم ياكل جتتها .. بس مش مشكله
!!! عندي غيرها كتير في المخازن

المطبخ بقى .. ممكن واحده تنام في التلاجه و واحده عالبوتاجاز و واحده في الفرن , و الارفف بتاعة المطبخ دي ينام فيها قول تلاته أربعه , ومش مهم بقى اطباق ولا معالق ولا سكاكين .. هو انا هاعرف اجيب أكل للجرمأ الحريمي ده اصلا لما اجيب لهم معالق وسكاكين !!!؟

انا تعبت من التوزيع .. الباقي يناموا في المكان اللي يعجبهم , بس المهم مالاقيش واحده نايمه على الكبانيه في الحمّام .. حاكم انا باقوم من النوم اروح الحمام وانا عيني مقفوله .. وساعتها
!!! ممكن تحصل بلاوي

, الخازوق بقى مش في الحريم اللي هايبقوا على ذمتي .. الخازوق في العيال اللي هاجبهم منهم
!!! ده لو ربنا إداني الصحه .. صحة ايه .. لو ربنا اداني وزارة الصحه على بعضها
اعتقد ان الحل ساعتها .. اني اقفل التلات بلكونات اللي في الشقه .. واعمل فيهم بطاريات أرانب
!!! مانا ساعتها فعلا .. هابقى مربي ارانب ..

.. وبعدين انا شاغل نافوخي ليه .. ما ابعت جواب لعم بيللو اطلب منه النصح والارشاد
وأكيد الراجل مش هايبخل عليّ بالمعلومة

!!! آه .. ابعت له جواب واقول .. عمي العزيز بيللو .. باشا .. وعهد الله باشا
!! عمي العزيز بيللو .. انت راجل ولا كل الرجاله والمصحف
عمي العزيز بيللو .. اشرحلي ازاي عرفت تسيطر على زغابة النسوان اللي عندك !!؟
!!! ده الحاج متولي بجلالة قدره يا عم بيللو .. كان هايموت على آخر المسلسل

عمي العزيز بيللو .. الحقيقه في حاجه تانيه عايز اعرفها منك .. حاجه غير "مَغلَق" النسوان اللي عندك وغير المدرسة اللي انت خلفتها , ومعلش لو ضايقتك يا عم بيللو .. اعتبرني طالب علم واستحملني شويه

انهي دين ده اللي انت بتدعوا إليه ياعم بيللو !!؟؟؟
انهي دين ده اللي بيسمح انك تعامل المرأه على انها مجرد رقم في بيتك !!؟؟؟
أنهي دين ده اللي بيقول تجيب ميه وسفعطاشر عيّل ومش مُهم اهتمام ولا تربيه !!؟؟؟
أنهي دين ده اللي ولادك هايكبروا عليه وهُمّ شايفين ان المرأه مجرد رقم في البيت !!؟؟
وطبعا بناتك هايعتقدوا - خطأً - انهم لازم يبقوا مجرد أرقام في بيوت أزواجهم !!!؟؟؟

أرجوك ياعم بيللو .. اياك تقول ان ده الاسلام .. اوعى تقول كده احسن وديني ممكن اتجنن
!!! وتلاقيني جاي نيجيريا اعضك
!!! أي نعم بعد ما هاعضك حريمك هايغتصبوني .. وعيالك هيمصمصوني .. بس لأ برضك

الاسلام اللي اعرفه .. دين رحمه واحتواء , وماعتقدش ياعم بيللو انك تقدر تحتوي الليله اللي انت فيها دي .. إلا لو كنت مؤسسة واحنا مش عارفين !!!!؟

!!! ونصيحه أخيره ياعم بيللو .. بلاش تـ بيللو كتير , انا مش عشاني .. انا عشان نيجيريا
سوووو

الجمعة، ١٢ مارس ٢٠١٠

!! حلاوة الريّس

"كنت راجع البيت و راكب المترو .. وكان في شخص واقف جنبي ماسك جرنان "المساء
.. العنوان الرئيسي بيقول .. وفاة شيخ الأزهر , لقيتني بدون ما أشعر باقول وانا مستغرب
غريبه .. حسني يتعب .. طنطاوي هو اللي يموت !!؟؟

تقريبا صوتي كان عالي شوية .. لأني لقيت تلاته اربعه سبعة من اللي واقفين جنبي - وجنب
الراجل اللي معاه الجرنان -
باصيين علينا وبيبتسموا .. ومن هنا بدأت حالة نقاش بيننا وبين
بعض , وسرعان ماتحولت حالة النقاش دي لحالة عامة في عربية المترو .. وأعتقد في
.. عربات المترو المجاورة , حالة نقاش مابين مؤيد ومعارض .. مؤيد لمبدأ مرض الريّس
!! ومعارض لفكرة ان الريس عنده مراره اصلا

هنا لقيتني وقعت بين شقي الرحا .. اندمج مع الشعب المصري المتلاحم في عربات المترو وريحتهم مرار .. ولا أدافع عن صاحبي - راجع الموضوع ده - باعتبار ان الصاحب ليه عند صاحبه تلات حاجات !!؟

قلت لروحي بدال ما ادافع عنه في وسط حشود الركاب .. وساعتها ممكن روائحهم تتحول
لأفعال .. اكتب جواب للريس هنا , أي نعم احترت وسألت روحي .. هل في حد بيقرالي من
عائلة الريس !!؟
ولا في حد هايتطوع - مشكورا .. ومدفوعاً - ويبعت الحوار ده .. ويبعتني معاه بالمرّه !!؟

بس هاقول ايه في الجواب .. اكيد طبعا هاقول الف سلامة عليك يا صاحبي .. واكيد هاقول
ان مرضك يا ريس بيؤكد انك مصري أصيل بتعاني نفس معاناة المصريين .. بدليل ان
!! مرارتك - لا مؤاخذه - اتفقعت اهي

بس بعد كده هاقول ايه .. هل اقول للريس ان في ناس بتفتي وبتقول ان سبب فقعان مرارتك .. انك ما استحملتش تشوف البرادعي بياخد نصيبه من الزيطه والاعلام وقلقت منه .. هوب مرارتك - لا مؤاخذه - اتفقعت !!؟
مع اننا - انت وانا وباقي أعضاء الحزب الوطني - عشان أُوتينا مفاتيح الحكمة ؛ عارفين كويس
ان البرادعي هو السبب الرئيسي في حوار التيفود اللي حصل هنا في مصر من كام يوم , بدليل
!! ان الحوار ده حصل في قرية البرادعة .. وهو برادعي .. يبقى هو السبب وش

ولا اقول للريس .. ان في ناس بتقول ان مرارتك اتفقعت .. لما عرفت الضريبة العقارية اللي اتقدرت على قصر الرياسه !!؟
.. مع ان الناس دي لو كانت اخدت بالها .. كانت عرفت ان قصر الرياسه اساسا مش بتاعك
!! ده ايجار قديم

ولا اقول للريس .. ان في ناس بتقول ان مرارتك اتفقعت .. لما عرفت ان هشام طلعت احتمال يطلع براءة بعد الحوار اللي حصل , وقال ايه .. انت السبب في اللي حصل له .. عشان مارضيش يشارك ابنك علاء باشا !!؟
طب بالذمه ده اسمه كلام .. بقى معقول واحد صاحب مول تجاري كبير .. هايشارك واحد مأجر محل عنده .. وفاتحه محل بقالة !!؟

ولا اقول للريس .. ان في ناس بتقول ان مرارتك اتفقعت .. عشان المنتخب اتغلب من انجلترا , مع ان الماتش كان محبه يابو صلاح !!؟
وكمان انت ياما استقبلت الفريق في المطار بعد أي بطولة خدوها .. ده انت تقريبا أكتر رئيس
!!! مصري – أو غير مصري - استقبل المنتخب بتاع بلده في المطار

ولا اقول للريس .. ان في ناس بتستغرب انك سافرت تعمل العمليه في جرمانيا .. ويقولوا هو انت شايف الاهمال بقى منتشر في مجال الصحه عندنا .. لدرجة انك قلقت تعملها هنا !!؟
.. مع انك لو عملت العملية دي هنا .. نفس الناس دي هتعمل زيطه في مجلس الشعب
!!! ويقولوا علاج على نفقة الدولة
.. هي الناس دي ماتعرفش ياريس انك مارضيتش تعمل لروحك تأمين صحي
.. وفضلّت أن يستفيد بهذا الغطاء الصحي .. أحد أبناء مصر الذين يستحقوا الدعم
!!! ده انت بتطلّع اللقمة من بؤك يا ريّس وبتديهالنا

وبعدين أساسا أساسا .. كلنا - انا وأعضاء الحزب الوطني - عارفين انك كنت معزوم عالعملية
دي في جرمانيا .. وعارفين ان بتوع بلاد بره لما بيعزموا حد .. مش بيعملوا زيّنا هنا وبنعزم
!! على شاي وبيبس .. لأ .. بتوع بلاد برّه بيعزموا على عمليات
, بدليل انه في عيد تحرير سويسرا .. بيعزموا الناس على عملية زايدة
, وفي عيد الثورة الفرنسية .. بيعزموا الناس على عمليات لِوز و بواسير
.. لدرجة ان الظاهرة دي ابتدت تنتشر عندنا في مصر .. واعرف ناس في عيد الحب
!!! بتعزم بعمليات سيليكون

.. ولا اقول للريس .. اني بمناسبة الحدَث ده .. كتبت رباعية كده على ما قُسُم .. قلت فيها
مرارتي فدا مرارتك يا ريّس
ويارب تعيش بـ مرارتي كويس
سامحني لو كانت مش قد المقام
!! اصلها مرارة .. واحد مهيّس


ولا اقول للريس .. اني مستغرب من العالم بتوع الفيس بؤ اللي مافكروش يعملوا خاطر لمرارتك الراحلة - في جنة الخُلد ان شاء الله - ويعملوا جروب بإسم .. تعاطفا مع مرارة الريس !!؟

ولا اقول للريس .. اني عن نفسي عملت اللي اقدر عليه .. وعملت ايميل لتلقي تبرعات المواطنين المصريين .. وتبرعات أعضاء الحزب الوطني - خصوصا نبيل بباوي اللي حسيت وهو بيتكلم في المجلس .. انها مرارته هو مش مرارتك انت يا ريس !! - و الايميل اهو
Mararet_el-rayes@hotmail.com

.. ولو اني معترض على لفظ "مرارة" ذات نفسه .. وشايف انها المفروض يبقى اسمها حلاوة
و ياسلام بقى لو يتعمل عيد قومي بهذه المناسبه , ويتم الاتفاق مع مصانع بير السلم انها تبتكر
!! نوع جديد من الحلاوة يحمل اسم "حلاوة الريس" .. زي حلاوة المولد كده

أصابتني الحيرة التي مبعثها – "أصابتني" و "مبعثها" .. نَحَوي نَحَوي يعني !!- ان عندي كلام
كتير عايز اقوله للريس .. بس محطة المعادي جات ولازم انزل , اتجهت على الباب عشان انزل
وبحركة تلقائية بصيت على اسماء محطات المترو اللي فوق الباب اللي هانزل منه - بالرغم من
اني تقريبا حافظهم -
ولما بصيت اندهشت اندهاشة مندهشه .. تخيل يا ريس لما الاندهاشة بذات
!!! نفسها .. تبقى مندهشه
.. اندهاشي كان سببه الصورة دي
.. بعد ما اندهشت .. لقيتني ابتسمت في مرارة .. وقلت ربنا يشفيك يا ريّس
!! ويعفو عن مصر

ملحوظة

.. لو ما ظهرتش في خلال الكام يوم الجايين .. تعرفوا ان في حاجه حصلت معايا
لألألأ .. ماحدش يفهم غلط
.. اللي اقصده اني ممكن اكون مختفي بسبب اني هعمل عملية استئصال للمرارة
!! من الجحود اللي باشوفه من شعب مصر .. تجاه صاحبي .. حسني مبارك

سوووو

الأحد، ٢٨ فبراير ٢٠١٠

عصام عبدالله - 1

"الكلمة إيد .. الكلمة رِجل .. الكلمة باب .. الكلمة نجمة كهربيّه فـ الضباب"

.. لما عمنا صلاح جاهين قال كده .. كان عارف ان في ناس هاتشيل على كتافها هَمّ الكلمة
!! وما أصعبه من هَمّ

من الناس اللي شالوا على أكتافهم هَمّ الكلمة .. كان الشاعر الراحل عصام عبدالله

.. بداية عصام عبدالله الحقيقية .. كانت من خلال تعاونه مع المخرج محمد شبل في أول أفلامه
فيلم أنياب , ولأن فكرة الفيلم قائمة على التجديد والابتكار والفانتازيا .. كان لازم الكل يلعب

الفيلم ده كان فيه اختبار صعب جدا لـ عصام عبدالله .. لأن الأغاني بتتخلل أحداث الفيلم , كفاية أغنية كل شيء يشبه لبعض اللي بيغني فيها كل أبطال الفيلم , علي الحجار .. طلعت زين .. عهدي صادق .. ونجم الأغنية الشعبية .. الدراكولا أحمد عدوية
ونجح عصام عبدالله بمعاونة حسين و مودي الإمام في الاختبار ده .. وكانت البداية

بدأ بعدها عصام عبدالله في التعامل مع حسين و مودي الإمام .. وعملوا أكتر من أغنية ناجحة .. وكان هدفهم الأساسي هو كسر التابّوهات الموجوده وقتهم .. والانطلاق والتجديد
.. ومثال على ده كانت اغنيتهم .. وماله
"عُمر ماشيء يثبت على حاله .. مهما عملوا ومهما قالوا .. وماله يا دنيا وماله"

ابتدا نجم عصام يسطع في وسط الغناء بالنسبة للمطربين الجدد وقتها - النجوم دلوقتي - عمرو دياب و محمد فؤاد و علي الحجار و محمد منير

ونتيجة لتمرد عصام ورغبته في الخروج عن النمطية والاستسهال .. بالإضافة لحبُّه للعب في الكلام والألفاظ .. عمل مع عمرو دياب أحلى أغانيه على الإطلاق .. باحب الحياه
" باحبك لأنك وهبتي بِحُبِك لقلبي مُناه .. بقيت يا حبيبتي با حب الحياة"
!!! طب بالذمه .. مش ده كلام واحد حاوي .. آه والله حاوي مش شاعر
.. مجموعة كلمات بسيطة جدا ومتداولة في الحياة .. استطاع انه يضفرها مع بعضها بشكل ما
ويطلع ليها معنى وقيمة .. وقيمة كبيره كمان , حاوي ده ولا مش حاوي !!!؟

قمة عبقرية عصام اللغوية وبراعته في استخدام مختلف اللهجات المصرية .. كانت في تعاملاته مع محمد فؤاد , خصوصا ان طبيعة شكل فؤاد مصرية قوي .. يعني ممكن يبان فلاح .. أو قاهري من السيدة زينب ولا مصر العتيقة .. ولو لبس جلابيه وعِمّه صعيدي .. بقى صعيدي ونص
!! وده اللي عمله معاه عصام .. كتبله مجموعة أغاني .. على كل لون يا باطسطا
.. يعني مثلا أغنية صابر من ألبوم في السكة بيقول فيها
صابر تَنّي آني صابر .. لما يبان لها آخر , يا صابر إتّاخر .. خُدني جاريك نتحمّل"
"والنبي لـ اسكت ساكت .. ربك عادل باسط , بالك انت إن صابت .. كان المُنى يتكَمّل
!!!!
!!! تني و آني و اتاخر و جاريك !! , جاريك يا عصام .. جاريك
!!! طب ماشي .. انا هـ اسكت ساكت .. بس بالك انت ان صابت .. كان المُنىَ يتكمّل
!!!!!!! طب ورحمة امي فلاح ابن فلاح ابن فلاح .. على رأي يوسف بيك وهبي

بعدها كتب عصام لـ علي الحجار بالتعاون مع مودي الإمام أغنية في قلب الليل .. والاغنية دي ما اتصورتش وقتها زي ما الناس فاكره وبتعتقد انها اتصورت زمان .. بس هابقى احكي الحوار بتاع التصوير ده بعدين , خلينا في "قلب" الأغنية .. قصدي .. في قلب الليل
الاغنية دي مصريه قوي .. قوي يعني .. والدليل على مصريتها .. كلمة "قلب" اللي بتتقال
.. في مختلف أقاليم وفئات مصر , يعني ساعات مثلا واحده ست تقول
كنت سايبه الفلوس في "قلب" الدولاب
أو واحد تاني يقول : قابلت فلان في "قلب" محطة القطر
!!! كلمة مصرية بجد .. مش مجرد كلمة لتعديل وزن الأغنية لأ .. دي كلمة من "قلب" مصر

الألبوم بتاع في قلب الليل .. كان فيه اغنية تانيه تحفة , وأصل الحكايه ان علي الحجار جاب لحن أغنية راي جزائري عجبه .. وقال لـ عصام انه عايزه يؤلف كلام على المزيكا دي , زي ما عمل عصام في أغنية أشوف عينيكي لـ عمرو دياب لما طلب منه يوظف الموسيقا البورسعيدي او السمسمية في عمل غنائي

.. قام عم عصام عمل تحفه غنائية .. اغنية اسمها روحي فيكي
"إن قلت وداع أنقسم اتنين .. فارس متمرد عـالقوانين .. و كسير مسلِّم ما بيبوح"
ازاي .. ها .. ازاي .. ليه يعني !!؟؟
!! الاغنية دي يتعمل فيها رسالة ماجستير .. لا رسالة واحده ايه .. رسايل .. و دكتوراه كمان
.. الاغنية دي فيها مزج فظيع بين الفُصحىَ والعامية الصعيدي .. عملوا لغة جديدة
لغة إنسانيه في المقام الأول والأخير

.. لغة مايقدرش يعملها غير فارس استطاع أن يركب صهوة حصان اللغة .. بل ويسيطر عليه
.. ويطوّعه لخلق لُغة خاصة به فقط , هذا الفارس هو الشاعر الراحل جسدا ولكنه باقي فكرًا
عصام عبدالله
---
يُتبع الاسبوع القادم .. ان شاء الله
-------
ملحوظة

كنت سعيد جدا لما اتعمل جروب محبي الشاعر عصام عبدالله , لكن لما لقيت معظم المشتركين بيعملوا مشاركات عبارة عن موضوع فيه كلمات أحد أغاني عصام عبدالله .. وتحتها لينك الأغنية .. وشكرا على كده , اتضايقت جدا
.. خصوصا ان الهدف من التفاعل .. اننا نتكلم عن الشاعر ونمسك أغانيه أغنيه أغنيه
ونفصصها .. ونشوف الابداع فيها جه ازاي .. وبكده نبقى بنتعلّم كلنا من بعض

.. لكن بالنظام المُتبع في الجروب حاليا .. الجروب هايتحول لمنتدى بتاع أفلام
.. واحد يحط اسم الفيلم وأسماء الممثلين اللي فيه .. وبعدين يحط لينك التحميل
!!!!! والناس تدخل تقول مشكووووووووووور .. وتمشي


سوووو

الثلاثاء، ٢٣ فبراير ٢٠١٠

!! سين .. سؤال

وظيفة البشر في الحياة .. اننا نتعاون مع بعض عشان نعيش مجتمع أفضل
ووظيفة التدوين – من وجهة نظري – اننا نتفاعل مع بعض ونقول آراؤنا لبعض باحترام
وبناءا على هذا المنطق .. وافقت اساعد صديقة بتقرأ الشخابيط اللي باكتبها .. واجاوبها على مجموعة أسئلة متعلقة بمجال دراستها ومجال مشروع التخرج بتاعها من الكلية

مجموعة الأسئلة دي .. هتلاقوها هنا في مدونة سينماتك
وياريت المهتمين بالسينما يدخلوا ويقولوا رأيهم وإجابتهم على الأسئلة
!!! وهنيالك يا فاعل الخير والثواب عند الله

سوووو

السبت، ١٣ فبراير ٢٠١٠

!! رُبع قرش .. خيال

" وهكذا قرر عوّاد أن يهتم بزراعة أرضه , وأن يعيش كما الأنبياء , يأكل مما يزرع "
. اكتب موضوعا لا يقل عن ثلاثين سطرا ينتهي بهذه الجملة

كان ده سؤال التعبير اللي جالي في اولى اعدادي , ونتيجة لفُرجتي على أفلام رعب و فضاء مع
!! اخواتي .. قلت لروحي أكتب موضوع في الخيال العلمي

قمت كاتب ان "عواد" ده عيّل صغير من الأرياف .. كان بيلعب في الغيط بتاعهم في يوم .. وشاف كورة مضيئة ورا شجرة جميز .. قام استغرب من شكلها و راح مخبّط عليها .. وفجأه انفتح باب في الكورة دي وطلع منها كائن شكله غريب .. قال لـ "عواد" انه جاي من الفضاء عشان يكتشف كوكب الأرض

قام "عواد" أخد الكائن الفضائي عشان يتفسحوا في البلد .. و طلعوا عالشارع الجديد - كل بلد فيها "الشارع الجديد" مع انه أول شارع اتعمل اصلا !!- وشافوا المحلات اللي مشغلة أغاني شبابية هابطة لمغنيين لابسين تريننجات - كانت موضة حميد الشاعري والناس الحلوة دي - وبعدين راحوا على كافيتيريا البلد اللي بتعرض أفلام هندي و كاراتيه .. والناس بتتفرج عليها وهي بتشرب الأرجيلة
!! اللي هي الشيشة بس باللغة العربية الفُصحى , مانا كنت شاطر بقى ساعتها وباقرا فلاش

وختموا اليوم بالفُرجه على مصنع الطوب الأحمر بتاع العُمدة , واللي بيعتمد في تصنيع الطوب على
!! حرق الطمي المأخوذ من تجريف الأرض الزراعية .. بتاعة الفلاحين اللي بيأرجلوا

طبعا الكائن الفضائي بعد ما شاف البهدلة دي قال لـ "عواد" بلدكم هتبوظ ياعم الحاج .. وهتبقى خرابه زي الكوكب بتاعي .. ولازم تتصرفوا , و ودّعوا بعض .. و ركب الكائن الفضائي مركبتة
!! الفضائية وضرب بلانص في الهوا .. وخلع

" وهكذا قرر عوّاد أن يهتم بزراعة أرضه , وأن يعيش كما الأنبياء , يأكل مما يزرع "
--
لمّا ظهرت النتيجة لقيتني جايب درجة منيّله في العربي - مع اني كنت شاطر وعارف ان الشيشه هي الأرجيلة !!!- وطبعا ابويا و امي - الله يرحمها - شافوا الدرجة دي من هنا .. وصباحو ضرب مُبرح
!! من هنا , نفس الضرب بتاع افلام الكاراتيه اللي شافها "عوّاد" وصديقة الكائن الخرافي

لمّا سألت مدرس العربي - بعد فترة العلاج والنقاهة - ايه الغلط اللي عملته عشان اجيب الدرجة
!! الوحشه دي .. و ازاي ده يحصل وموضوع التعبير كتبت فيه كزا كزا
!!!! أنا عايز اعمل اعادة تصحيح ورق .. عايز اقابل السفير

لسه لغاية دلوقتي فاكر نظرة استاذ العربي لمّا قلتله : كتبت في التعبير كزا كزا !! , كان ساعتها بيصطبح وبيضرب شقة فول بالبتنجان .. اللقمة وقفت في حلقه و وشه احمرّ كما التنين الاسطوري - او التنين البرشومي .. أيهما اقرب للاحمرار - و راح زاعق وقال : انت اللي كتبت الهبَل ده !!؟؟

فهمت بعدها اني أخدت صفر في التعبير .. عشان الكائنات الفضائية والخيال العلمي , ومن يومها قلت
!! جاي يا خيال .. لا عربي ولا انجليزي ولا كيميا , مع ان الكيميا أساس الخيال .. بس لأ برضك

حتى مادة الرسم .. كنت على طول بارسم بندقية ودبابة في أكتوبر , و نخلة و بيض ملوّن في شم
!! النسيم , وخروف و بقرة في عيد الأضحى .. أو عيد العُمّال مش فاكر الصراحة

ولمّا اتجننت مرّه و رسمت نهر النيل و في الخلفية بتاعته الأهرامات .. بعد ما صدّقت أستاذ التاريخ لمّا قال إن أحجار الأهرامات .. تم نقلها عن طريق نهر النيل من أسوان , انضربت علقة موت من "مسز سعاد" بتاعة الرسم - مسجله خَطَر "عَبط طلبه" - وكانت بتقول وهي بتعبُطني على منطقة حسّاسة جدا
: حمار مين اللي قال ان النيل جنب الهرم ؟؟؟
!! وانضربت نفس "العبطه" من الحمار - أستاذ التاريخ - لما قلتله على اللي حصل

!!! الغريب في الموضوع .. ان الغرب ماوصلش للتطور التكنولوجي .. إلا بالخيال

يعني حد كان يصدق ان حتة حديده .. تبقى وسيلة اتصال زي الموبيل , أي نعم احنا هنا في مصر بنتكلم مع ناس تانيه غير اللي بنتصل بيهم .. بس خيال ده ولا مش خيال !!؟؟
لا واللي يغيظ .. حتة الحديدة دي بتدخل عالنت بدال الكومبيوتر اللي حجمه كان قد كده .. وبتدخل
!! عالنت من غير لا سلك ولا سحر ولا شعوذه
!!! طب والله لما كنا بندخل النت بالتليفون الأرضي .. كنا بنقول خلاص القيامة هتقوم بكره

ليه هربنا من الخيال وبقينا بندفن نفسنا بنفسنا في الواقع !!؟؟
ليه مافيش فيلم مصري عليه القيمة - أو ماعليهوش قيمة حتى - بيتكلم عن الخيال والفضاء !!؟
.. ده آخر فيلم مصري كان ليه علاقة بالفضاء .. كان فيلم "أونكل زيزو حبيبي" .. بتاع الشاشاهات
!! الشاشاهات يا خاله
ده حتى أفلام الكارتون اللي بنعملها هنا في مصر , بدل ما نستغل اننا كده كده بنرسم .. ونرسم شخصيات خياليه او حتى حيوانات .. رسمنا كارتون لشخصيات واقعيه زي بكار و بسنت
!!! و دياسطي و سوبر هنيدي

ويوم ما ربنا كرمنا و رسمنا حيوانات في كارتون .. رسمنا المِعزة رشيدة بتاعة بكار .. وجبناها بتمأما كمان !!؟
حتى الكتابه .. مُعظم اللي بيكتبوا ساخر .. معتقدين ان الكتابه الساخرة هي نوع من أنواع
!! الخيال والفانتازيا .. مع انها فانتازيا واقعيه برضه

.. اللي أغرب وأغرب بقى .. اننا ماهربناش من الخيال وبس .. لأ
!! الأغرب .. اننا هربنا من الخيال .. والواقع هو راخر

: ملحوظة
حد يشوفلي معاه رُبع قرش حشيش .. لزوم الخيال !!؟

سوووو

الاثنين، ١ فبراير ٢٠١٠

!! الضرب في الميّت

أول مرّه قابلت فيها احمد الصباغ .. كانت ساعة الحوار ده , و ما اتكلمتش معاه غير يادوب كلمتين تلاته على بعض , لكن بعد اليوم ما خلص والكل مروّح .. استغربت لما لقيته مروّح معايا للمعادي الجديدة .. واستغربت اكتر لما اتكلمنا مع بعض واتضح انه خِرّيج نفس الإصلاحية - عفوا - المدرسة الثانوي بتاعتي .. مدرسة أمين الراعي الثانوية "مجرمين" .. بس هو كان الدفعة الاصغر مني بسنتين تقريبا
سوووو : لا يااا رااااجل .. طب تعرف فلان و فلان و فلان !!؟
!! الصباغ : الحقيقة لأ

فلان و فلان و فلان اللي سألت الصباغ عليهم دول .. مجموعة من أرجل مجرمين المدرسة .. أي والله أرجل مجرمين المدرسة , لكن لما لقيت الصباغ مش عارفهم .. قلت الواد ده تلاقيه كان من نوعية العيال اللي بيقضوها مابين المكتبة ومعمل الكومبيوتر وغرفة النشاط الزراعي بتاعة استاذ نعمان جوز ابله فايزة بتاعة الجغرافيا , واحقاقا للحق .. نوعية العيال دي كنا ايام ثانوي بنشوفهم
!!! عيال خنيقه .. وده كان أول انطباع عن الصباغ عندي

دارت الايام واتفقت مع الصباغ و الدوح و الدهشان - حاسس انها اسماء مجرمين .. زي ابو دقشوم و الدفاس مثلا !! - على اننا نروح اسكندريه ندوة هناك - ماعرفش كانت بتاعة ايه والله !! - وبعد ما روحنا وخلص الحوار خلاص .. قلنا نتفسح شوية
يومها المرشدة السياحيه بتاعتنا .. كانت لماضة , ونظرا لأني مدمن فيسكافيه وماشربتش فيسكافيه طول اليوم .. الصداع كان هايفرتكني .. ومش عارف ايه اللي حصل بصراحه ولقيتني باتخانق مع الصباغ وهو بيتخانق معايا .. وناس تحوش من هنا وناس تحوش من هنا
!!! مجرمين مجرمين يعني .. متخرجين من إصلاحية واحده بقى

قطعنا مع بعض بعد الحوار ده كام يوم .. ولما قابلته بالصدفة في البورصة .. قلت لروحي اتحاشى
!! الكلام معاه .. عشان مش طالبه خناق قدام الناس مره تانيه , وتقريبا هو راخر قال لروحه كده

لكن لأن طريقنا واحد و ولاد منطقة واحده .. كان لازم يحصل حوار .. على الاقل قدام الناس اللي هاتركب معانا المترو , وكلمة جابت كلمة .. جُملة جابت جُملة .. هزار جاب ضحك
!! وبيس يا مان احنا في رحلة

الخناقة اللي حصلت بيني وبين الصباغ على مرأى ومسمع من الدوح و الدهشان و لماضه - وكتاب الله الاسماء دي اسماء مجرمين مش مدونين خالص !!- كسّرت داخل كل واحد مننا .. حتة الأنا .. وابتدينا نتعامل مع بعض بعدها بتلقائية , نتقابل عالقهوة بتاعتنا في المعادي أي وقت فاضيين فيه .. نضرب شندوشتات كبده وسجق - راجع الحوار ده - من أي بتاع سُمّيات
!!! لدرجة اني حاسس اننا أكلنا بتاع حمارين لوحدنا
ده من كُتر تأثرنا بشندوشتات الكبده .. لما عرض عليّ الصباغ اكتب أي موضوع معاه في جرنان
!! المال والبنون ولا المال والعقار اللي كان بيكتب فيه .. كتبت نظرية شندوشت الكبده

لما قعدت مع نفسي وحللت شخصية الصباغ .. لقيته شخص غلبان جدا وبسيط جدا جدا , وبساطته دي .. هي اللي عملت ليه قبول عالي عند الناس اللي بيحبوه

شخصية الإنسان اللي والده مات - الله يرحمه - قبل ما يوعى عالدنيا .. وبالتالي كان لازم يبقى راجل وماعندوش وقت يضيّعه , ويمكن عشان كده لم ينضم لمجرمين الاصلاحية .. أو المدرسة
!! واكتفى بمجرمين الشارع اللي يعرفهم

شخصية الإنسان الجدع ابن البلد .. اللي لسه لغاية دلوقتي فاكره لما اتحمق لـ احمد البوهي يوم
.. حفلة توقيع أول عدد من مدونات مصرية للجيب .. لما نفخ صدره وقال
!! كلنا احمد البوهي .. كلنا احمد البوهي .. فليبق كل مُدوّن في مكانه :
!!!!!! حسيت ساعتها ان مكتب قيادة الثورة .. هو مكتبة عمر بوك ستورز

.. شخصية الإنسان اللي لما احد المدونين شتمه في موضوع عباره عن تلميحات وشغل نسوان
!!! ما ردش عليه الشتيمة .. واكتفى انه كتب الموضوع ده .. وكان أبلغ من أي رد

.. مع اني متأكد من قدرة الصباغ على السخرية من أي شخص وبأسلوب قمة في الكوميديا
!!! والإفيه .. ان نفس الشخص اللي شتم الصباغ .. شتمني في الموضوع اللي بعده وش كده
يخرب بيت كده يا أخي .. يعني حتى في الشتيمة متجمعين يا صباغ !!؟؟
-
.. صباغ يابن منطقتي .. يعلم ربنا اني باحبك ياض
وفرحت جدا لما قلت على الحوار بتاع الكتاب بتاعك

!! يا جرع ده انت يوم ماعملت جروب للكتاب بتاعك .. مصر كسبت الكاميرون
!!! ويوم ما مسكنا الكتاب عالقهوة بعد ما طلع من المطبعة .. مصر كسبت الجزائر
!!!! ويوم ما قلت على أول حفلة توقيع للكتاب .. مصر كسبت غانا .. وكسبت كاس الامم
!!!!!!! ياجدع ده انت الكتاب بتاعك من كُتر وطنيته ومصريّته .. طالع من دار المصري للنشر

.. صباغ .. هتلاقيني - ان شاء الله - جنبك يابن منتقتي يوم حفلة توقيع الكتاب بتاعك
هتلاقيني من النجمة معاك .. اخوك الكبير بقى ولازم اتطمن على فرحك

!!!! عُقبال ما أشوفك كاتب كبير و بتكتب في ميكي جيب يارب
-
ان شاء الله حفلة توقيع كتاب "الضرب في الميّت" لـ أحمد الصباغ .. هاتكون الساعه أربعه يوم السبت الموافق سته فبراير لعام ألفين وعششه , في دار ليلى سراي كندا
وهايكون معاه - في نفس التوقيت المحلّي - حفل توقيع ثاني كتاب للمدوّنة اللي باعزها زي اختي
سحر غريب .. وكتابها .. تعيش وتاخد غيرها
ها .. مين قال جاي !!؟؟؟؟

ملحوظة

.. ظهر مؤخرا .. بعض الأقوال من اخواننا المدونين .. بيعترضوا على تجمعات المدونين
.. وبيقولوا ان التجمعات دي بتكون منطقة للقيل والقال .. والكلام اللي مالوش لازمة
.. وتقريبا الناس دي نسيت - أو تناست - أن أي حاجه فيها الكويس والوحش
!!! و نسيت كمان .. اننا احنا البشر .. بإيدنا نحوّل الوحش .. لـ كويس

سوووو