.. اول امبارح لقيت (ياسمينا) بنت اخويا .. بتقولي
عمو عايزه الفلاش كي بتاعتك :
ياسمينا دي في جريد سكس .. وماحدش يفسرها غلط احسن اعضو .. جريد سكس يعني سنة ساته ابتدائي .. ايوان .. ساته ابتدائي عندنا في مدارس الحكومه
استغربت قوي هي عايزه الفلاش كي ليه اصلا .. واساسا فاهمه يعني ايه فلاش كي ولا مش فاهمه .. ولا يكونش اخويا قاللها تجبهالو وهي حفظتها كده وخلاص .. واستغرابي زاد لما لقيتها بتقولي انها عايزه الفلاش كي عشان في المدرسه عندها منزلين إكزام - يعني امتحان بس بالجريجي - على السايت بتاع المدرسه .. وهي عايزه تطبعه عشان الـ "ميس" هتشوفه معاهم بكره
!!!!!!!
سيبكم من ان المدرسه ليها سايت عالنت وانا عامل بلوج وباتنطط بيه على صحابي وكلهم بيعاملوني على إني مخلوق فضائي وشايفني راجل ملو هدومه .. وصاحب بلوج
وسيبكم من انها عندها "ميس" واحنا كان عندنا كائنات أسطوريه متنكرين في هيئة عساكر أمن دوله بيعلّمونا في المدارس الحكوميه
سيبكو من كل ده وركزو في انها عايزه تطبعه
!!! طب والله احنا ماعرفنا ميكانيكية الطباعة غير واحنا بنعمل السي في
ولما طبعناها بعتناها لكزا شركه ولا عبرونا .. قمنا كسلّنا نطبعها تاني
ادتلها الفلاش كي عشان تحط عليه الإكزام وبعدين انزل اطبعه في أي سنتر نواحينا عشان البرنتر بتاعتهم بوظتهالهم والحمدلله .. وده عشان هي برنتر ابيض واسود وانا حبيت اقلبها الوان .. ما استحملتش الحبر الازرق اتخضت ماتت .. ذنبي ايه ان قلبها ضعيف بقى
نزلت سينا - زي مانا باحب ادلعها - بنت اخويا من شقتهم اللي فوقينا .. وقالتلي
بليز ياعمو .. عايزه الإكزام دلوقتي عشان ألحق اعمل ريفيجن قبل الـ "ميس" ماتسألني عنه :
على فكره .. انا ماعرفتش كلمة (ريفيجن) دي غير وانا في ثانويه عامه لما استاذ شفيق بتاع الانجليزي كان بيقولهالنا .. الله يمسيه بالخير لو كان عايش .. ويفك حبسته لو كان اتقفش
نزلت ورحت لسنتر بتاع واحد صاحبي طبعت الإكزام .. وأول ما طبعه بصيت عليه عشان اعرف هو إكزام ايه بالظبط .. مافهمتش أي حاجه .. ندهت صاحبي قلتله انت فاهم حاجه ياد .. قاللي
وكتاب الله مافتحت كتاب ولا لحقت اعمل أي برشام :
الإكزام غريب قوي .. عباره عن دايرتين جواهم رموز بالجريجي .. ومكتوب السؤال بالجريجي .. والمفروض يتجاوب عليه بالجريجي برضك
!!!!! يا دين النبي .. اتاري الجريج دول بيعملو حاجات واحنا في الخزعبلات خالص
وانا راجع البيت ومستغرب ومندهش .. افتكرت موقف حصل من (ياسمينا) بنت اخويا وهي عندها اربع سنين .. امها راحت المستشفى تولد (حبيبه) وكل اللي في البيت راحو المستشفى وسابوهالي .. وكانت نايمه ساعة لما جاتني من شقتهم .. صحيت ولقيت نفسها عندنا في البيت استوعبت ان مامتها راحت تجيب النونو .. بعد ماقعدت اهزر معاها شوية .. لقيتها بتقولي
انا عايزة بوب كورن ياعمو :
استغفر الله العظيم .. ايه لزومه الاحراج ده يابنتي .. وإيه البوب كورن ده بالصلاتو عالنبي !؟ :
!! بوب كورن اللي هو بوب كرون :
يابنتي ايوه يعني ايه في الحياه .. خضار ولا لحوم .. ولا جبنه !؟؟؟ :
!!!! بوب كورن ياعمو :
يخرب بيت ابو عمو في الليله الطين دي .. يعني ايه يعني ؟؟؟؟ :
ستر ربنا .. اخويا اتصل بيطمني على النونو وبيطمني على مراته وبيسأل اذا كانت سينا صحيت ولا لسه نايمه .. قلتله
!! صحيت وقالت عايزه بوب كورن :
طب كويس .. بس ماتكترلهاش :
يا لا اله الا الله .. ده على اساس اني فاهم هو ايه البوب كورن ده اصلا !!!؟؟ :
ايه يابني .. بوب كورن .. يعني فيشار :
!!! لا ياشيخ .. هو بقى اسمه بوب كورن دلوقتي :
ندهت على البواب قلتله يجبلي كيس دره من اللي بتتعمل فيشار .. ويسأللي مراته لو بتعرف يتعمل ازاي
!!!! لقيت البواب اصلا اصلا اصلا .. مش عارف يعني ايه فيشار
جاب البواب كيس الدره .. والحمدلله لقيت الكيس مكتوب في ضهره طريقة الصنع .. يتحط معلقتين زيت في حله على النار .. واول ما يسخن الزيت .. يتحط عليهم شوية دره قد كوبايه .. ومعلقه ملح صغيره ممسوحه
نفذت الكلام بالظبط .. حطيت الحله والزيت والدره والملح .. وطلعت بره اتفرج عالتفلزيون مع سينا .. واحنا قاعدين بنتفرج .. نقوم نسمع صوت طاخ طيخ بوم طراك .. وطرقعه مبهدله الدنيا .. انا وسينا قمنا مخضوضين وجرينا عالصوت ده .. لقينا مصدر الصوت هو المطبخ .. وتحديدا .. حلة البوب كورن .. والبوب كورن عمال يطرقع ويفرقع وبينتشر والدنيا بوب كورن خالص .. جريت جبت بطانيه واتغطيت بيها كويس - عشان ما انصابش بأي شظيه من أي بوب كورنايه صديقه ضاله - ورحت متجه على منطقة حقل ألغام البوب كورن .. وطفيت النار بتاعة الحله .. ومازال الضرب مستمر ولا هدنه ولا سلام
بعد انتهاء الحرب البوب كورنيه .. وانتشار البوب كورن في أرجاء المطبخ .. اصبح استحاله ان ياسمينا تاكل بوب كورن .. لأن كل البوب كورن بقى مرمي على أرضية المطبخ وحبه في الاطباق اللي في المطبقيه .. وشوية بقو في الحوض وتحت الحوض وحاجه مرار
والسبب في كل ده .. ولاد اللذينا بتوع الدره .. نسيو يكتبو .. وتغطى الحله بإحكام
خدت سينا ونزلنا عالسوبر ماركت قلت تاخدلها كيس شيبسي ولا أي بطيخ بقى مش ناقصين وجع دماغ .. واحنا في السوبر ماركت لقيتها بتشاور على حاجه ناحية الشيبسي وبتقولي
!!! عمو .. بوب كورن اهو :
ابص الاقي في منتج نازل باسم بوب كورن .. عباره عن شوية فيشار محطوطين ومتغلفين جوا كيس زي الشيبسي .. قلتلها
!!!! طب ماتقولي من بدري بدل ما بهدلتي الدنيا .. يا ساااتر عليكي .. دايما متعبه كده ياشيخه :
!!! وجبتلها كيس وجبت لنفسي كيسين .. اه طبعا .. عمها واكبر منها .. وانا اللي دافع الحساب اصلا
----
افتكرت الموقف ده واستغربت قوي .. لما الجيل ده هايكبر وهتضطرو الظروف انه يتعامل مع المصالح الحكوميه والروتين اللي فيها .. هيعمل ايه .. لأنه بنفس القياس وكنسبة وتناسب .. الروتين اللي احنا بنعانية ده نتيجة القصور في التواصل التكنولوجي مابيننا كمواطنين .. وبين الحكومة نفسها
!!! ولا تكونش الدنيا ساعتها بقت حكومة الكترونيه
ولو حصل ده فعلا وحكومتنا المباركة بقت حكومة الكترونيه الكترونيه يعني .. وكل حاجه شغاله بزراير وتوماتيكي توماتيكي .. هل الموظفين هيبقو هم نفسهم بتوع .. فوت علينا بكره يا سيد !!!؟؟؟
!!! ولا هيقولو .. بليز .. تعالى تومورو يا مستر
سوووو