دراكولا : انا جاهز اهو .. يلا بينا
سوووو : جاهز ايه .. وايه اللي انت عامله ده؟
دراكولا : هو انت مش قلت للعيال يقولولي أجهز نفسي عشان هنروص نصيّف ؟؟
سوووو : نصيّف - بصيت على ميمون - انا جبت سيرة مصيف خالص؟؟
ميمون : انا مالي ياعم .. بشله هو اللي قال
بشله : انت هتلبسني نصيبه يا عم انت .. انا ولا اعرف أي حاجه
دراكولا : انتو هتشتغلوني .. انتو مش قلتو كده بعضمة لسانكم ؟؟
!!! ميمون : - وهو باصص لي - ياعم دراكولا بيخرّف .. ده من ايام اللسان ما كان بعضمه
سوووو : - وانا متعصب ومتشنج - لا ماهو كده مش هينفع يا جرعان .. يعني انا طالع عيني وانتو بتهزرو
بشله : لا بقولك ايه .. هتتشنّك علينا .. هنتشنّك عليك
ندى : ياخواننا صلو بينا عالنبي .. طب والله احنا اتحسدنا
سوووو : اللهم صلي عليك يانبي .. بص يا دراكولا .. انا كان قصدي تجهز نفسك وتصحصح للي هيحصل
دراكولا : طب وايه اللي هيصحل اصلا ؟؟
سوووو : هقولكم ايه اللي هيحصل .. باختصار كده لما عرفت ان الجهاز مش هيتحرك عشان يمسك الحراميه اللي بيسرقو الدقيق عشان صحاب المخزن ناس واصله .. قلت اضرب تلات عصافير بحجر واحد .. اول عصفور التوربيني هينقل الدقيق من هنا عالمخزن اللي فيه ابويا وامي وهيروحلو خالد صالح عشان ياخده منه
ميمون : طب وتاني عصفور !؟
سووووو : البوليس هيقبض عالتوربيني وخالد صالح متلبسين في حوار الدقيق
بشله : وتالت عصفور !؟
سوووو : الحوار كللو هيلبس في سونيا واللي معاها
شمهورش : ينصر دينك ياجدع
ندى : طب وابوك وامك ؟؟
سوووو : ماهو هنا بقى هايجي دورك يا دراكولا
دراكولا : - وهو بيهرش في نافوخه - عايزني اقتلهم ؟؟
سوووو : تقتل ايه بس .. عايزك تبقى مستخبي هناك .. عشان لو حصلت حاجه وحشه تتصرف وتنقذ ابويا وامي
دراكولا : اه .. طب والمصيف ؟؟
سوووو : ياسيدي اوعدك الحوار ده يخلص على خير وانا هاخدك اسبوع بحالو في الساحل الشمالي
ميمون : ايه ده .. هتاخده لوحده ؟؟؟
سوووو : هاخدكم كلكم .. بس يلا بقى عشان احنا ورانا مليون حاجه ولازم نعملها
بشله : مادام فيها ساحل شمالي .. قول واحنا ننفذ
سوووو : ميمون .. عايزك تروح المخزن عند ابويا وامي وتفضل متابع الجو .. ولو حصلت أي حاجه تيجي تديني خبر
ميمون : اراقب مخزن ايه بس ياسوووو .. احنا بقينا وش الفجر وانا تعبان ومانمتش ولا كلت لقمه بقالي يومين
سوووو : ياعم مش وقت نوم ولا اكل .. وانت يا شمهورش .. عايزك انت وبشله وندى ودراكولا تاخدو بالكم من الدقيق .. عشان انا شاكك ان التوربيني ممكن يكون باعت ورانا حد من رجالته وعايزين يسرقو الدقيق لحسابهم
شمهورش : ماتقلقش من الناحيه دي
سوووو : وانا هاروح عالجهاز عشان ابلغهم بآخر التطورات
ندى : انا هاجي معاك
سوووو : تيجي معايا فين .. هو انا رايح سيما !!!؟
ندى : ماليش دعوة .. انا هاجي معاك يعني هاجي معاك
دراكولا : طب ماتاخدوني معاكم انا كمان .. والنبي والنبي والنبي
سوووو : يالهووووي .. يا جرعان احنا في مهمة وطنيه
دراكولا : ايه مهمة وطنيه دي .. يعني ايه ؟؟؟؟
!!!! سوووو : والله ماعرف .. هم قالولي كده في اول الحدوته
-----
سونيا : عرفت هتعمل ايه يا سامبا ؟؟
سامبا : ماتقلقيش .. بس هتعملي ايه في تامر ؟؟
سونيا : هاوديه الصبح بدري عند سكينة اختي في باب الشعريه
سامبا : ايه ده .. هي رجعت من ليبيا امتى؟؟
سونيا : يوووه .. دي رجعت وعازمانا عالغدا عندها بس انا اللي مش لاقيه وقت اهرش
سامبا : لا مايصحش .. دي اختك وانتو الاتنين اتربيتو في ملجأ واحد
سونيا : ربنا يسهل .. ولازم تيجي معانا انت وخطيبتك .. حاكم هي نفسها تتعرف عليها والله
سامبا : فيها الخير .. انا كنت فاكرها هترجع وتتكبّر وتعيش علينا وتنسى ايام الملجأ والاصلاحيه
سونيا : عيب عليك .. سكينه دي اصيله طول عمرها .. وشايلالك الجميل من ساعة ماكتبت عليها في القسم في قضية الاداب اللي اتقفشت فيها من سنتين
سامبا : اهو الواحد بيعمل الخير .. وربنا هو اللي يجازينا بقى
----
بمجرد ماخرجت من المخزن انا وندى اللي أصرت تيجي معايا وانا وافقت عشان مش ناقص أكلان في نافوخي .. لقيت الموبيل بتاع خالد صالح بيرن .. وهو اللي كان بيتصل بي
سوووو : حليب هارتي
خالد صالح : بقولك ياسوووو .. في حاجه عايز اسألك فيها
سوووو : ومالو .. اسأل استشير
خالد صالح : هو احنا هننقل الدقيق ليه من المخزن مادام المخزن ده مش بتاع ناس مهمة زي ما كنا فاكرين في الاول ؟؟؟
سوووو : وانا اللي كنت فاكرك نبيه وهتفهمها وهي طايره .. اقولك ياسيدي
خالد صالح : قول
سوووو : بقى انا ياسيدي بعد ما سمعت عن التوربيني وعن قلبه الميت وانه ابن ليل .. لقيت انه ممكن يبقى معانا في العمليات الجايه .. بس عشان الواحد يبقى متطمن .. لازم نحطه في اختبار
خالد صالح : اختبار ايه؟؟
سوووو : الامانه .. أهم حاجه في شغلتنا دي يابو خللود الامانه .. ولو الواد ده نجح في اختبار الامانه ونقل الدقيق من المخزن اللي هو فيه ووداه المخزن التاني .. يبقى الواد ده امين وعايز لقمة عيش حلال
خالد صالح : اه والله عندك حق .. والمثل بيقول .. الأمانة كنز لا يفنى
سوووو : الامانه ايه .. هم بيغيّرو الامثال من غير مايدونا خبر ولا ايه !!؟؟
خالد صالح : طب في حاجه تانيه .. هو ماكانش ينفع حاجه تانيه غير نقل الدقيق .. اصل انا خايف الواد يطمع ولا المخزن التاني يكون فيه لبش ولا حاجه
سوووو : لا ماتقلقش .. المخزن التاني مهجور اكتر من المخزن الأولاني .. وكمان انا معايا رجالتي مراقبين التوربيني كويس
خالد صالح : - مقاطعا - رجالتك؟؟؟
سوووو : ايوه ياعم الحاج رجالتي .. انت فاكرني كنت بالعب ولا ايه .. ده انا مجرم قديم بس كنت ناوي اتوب
خالد صالح : لا تتوب ايه دلوقتي .. نطمن على العمليه وبعدين ابقى توب براحتك .. وليك ياسيدي اننا نروح نحج بيت الله سوا
سوووو : ان شاء الله .. وادينا ناويين التوبه من قبل أي حاجه .. يعني بأمر الله خدنا ثواب التوبة وثواب حج بيت ربنا
خالد صالح : ربنا كبير وغفور رحيم .. ادينا اهو واحنا مع بعض .. خدنا شوية حسنات .. نعمل شوية سيئات بقى ونتأكد ان الحوار بتاع بكره هيمشي فل ومن غير أي قلق
سوووو : اتطمن وحط في بطنك بطيخه شيليام
خالد صالح : الله يطمنك ياشيخ
سوووو : شيخ ايه بس دلوقتي .. قلنا بعد العملية دي نتوب ونبقى شيوخ
خالد صالح : على رأيك .. ويمكن يجيبونا في التلفزيون ونقول للناس الحلال بيّن والحرام بيّن
----
دخل بتاع البليله وهو ماسك شوية ورق على مصطفى شعبان و منى زكي و توفيق عبد الحميد وباين عليه القلق
مصطفى شعبان : مالك ؟
بتاع البليله : اقرو الورق ده وانتو تعرفو
منى زكي : - وهي قاعده قدام جهاز رئيس الجهاز - مصطفى .. اقرالنا انت الورق وقولنا عالمفيد .. عشان انا مزنوقه في الجهاز
توفيق عبد الحميد : - وهو بيكلم منى - مانتي لو كنتي خدتي الدورة التدريبيه اللي اتعملت في الجهاز .. كنتي عرفتي تصلحي الجهاز .. لكن انتي بقى ماكنتيش فاضيه ساعتها
منى زكي : ماهو انا ساعتها لو حضرتك فاكر .. كنت باوضبلك الشاليه بتاع مارينا مع مهندس الديكور اللي جايباه مراتك .. واتضح انه ولا فاهم أي حاجه في الذوق والالوان
توفيق عبد الحميد : ياسلام ياختي .. ماهو كان سهل تروحي الشاليه وتيجي من الشاليه كل يوم
منى زكي : قالولك علي شغاله سواق ميكروباز خط العلمين عشان اروح الشاليه وآجي من الشاليه كل يوم !!!؟
مصطفى شعبان : - وهو يصرخ - يا نهار اسود
التفت اليه توفيق عبد الحميد و منى زكي
توفيق عبد الحميد : - وهو مفزوع - الشاليه اتسرق !!!؟؟؟؟
----
!! ندى : انا بس ايه اللي خلاني اتشحطط معاك
سوووو : تتشحططي معايا في ايه ولا مؤاخذه؟؟
!!!! ندى : يا سوووو احنا ماشيين بقالنا اكتر من ساعتين ومش لاقيين أي حاجه تودينا المشوار بتاعنا
سوووو : وهو حد قالك اني قلت لوزير المواصلات يقطع المواصلات من بعد نص الليل !!!؟
ندى : طب وانا ذنبي ايه !!؟
سوووو : بقولك ايه .. اعتبري انك كنتي في بيتكم وحد من اهلك حصللو حاجه ورايحين تودوه المستشفى مثلا .. مانتو كنتو برضه هتمشو المشوار ده كللو
!!! ندى : اصلا اصلا .. لو حد من اهلي تعب هنطلب الاسعاف
سوووو : قال يعني الاسعاف كانت هتجيلك .. وبعدين هو انتو اصلا اصلا اصلا .. عندكم تليفون فـ بيتكم ؟؟
!!! ندى : هممم .. لأ
سوووو : يبقى تمشي وانتي ساكته
----
سامبا : سونيا .. وحياة ابوكي عايزينك تحت
سونيا : خير يا سامبا .. انا عايزه ارتاحلي ساعتين تلاته قبل الشمس ماتطلع .. ولسه هودي الواد تامر ابني لخالته .. وبعدها ارجع عشان البوص هياخدني ونطلع عالمؤتمر زي ماحنا مخططين
سامبا : ماهو انا كنت عايزك عشان الحوار ده
سونيا : طب هو الحوار ده مهم قوي يعني ؟؟
سامبا : اه طبعا مهم
نزلت سونيا مع سامبا ودخلو عالمطبخ .. لقو عيد بيعمل أكل في حله كبيره .. قام ماسك سامبا معلقه ودخلّها في الحله وخد معلقه من الاكل ودوّقها لسونيا .. سونيا بمجرد ما داقت الاكل بان على وشها الامتعاض .. وعلى فكرة كلمة امتعاض دي انا مالقتلهاش مرادف بالعاميه .. بس معناها ان وش المُمتعض بيكرمش ويبان عليه الامتعاض يعني
!!! سونيا : - وهي ممتعضه - الملح كتير قوي ياعيد
!!!!!!! سامبا : اهو انا عمال اقوللو كده وهو يقوللي لأ انت ايش فهمك
----
دخلت انا وندى على الجهاز لقيت مصطفى شعبان و منى زكي بيقرو شوية ورق .. و توفيق عبدالحميد كان واخد موبيل منى زكي وتقريبا بيلعب عليه سوليتير وباين على وشو الامتعاض هو راخر .. اول مالمحني مصطفى استغرب وساب الورق اللي معاه
مصطفى شعبان : - وهو باين عليه الغيظ - انت ايه اللي بتعمله ده؟؟
سوووو : - وانا مستغرب قوي - ايه ده .. انتو عرفتو منين؟؟
منى زكي : الخاتم ابو فص اللي معاك
سوووو : طب ايه رأيكم .. كده مافيش اي خوف عليكم !!؟
!!!!! مصطفى شعبان : مافيش أي خوف علينا .. انت مش فاهم حاجه
سوووو : مش فاهم حاجه ازاي !؟؟
مصطفى شعبان : - وهو ماسك الورق وبيشوّح بيه - اللي انت بتفكر فيه ماينفعش
سوووو : ماينفعش ليه ان شاء الله ؟؟؟
منى زكي : - وهي بتاخد الورق من مصطفى - ماتسألش كتير .. ماينفعش وخلاص
!!! سوووو : لأ بقى انا عايز اعرف
بص مصطفى شعبان لـ منى زكي وكأنه بيطلب منها انهم يوضحولي في ايه .. قامت منى راميه الورق بنرفزه عالمكتب
... مصطفى شعبان : المخزن اللي ابوك وامك مخطوفين فيه
سوووو : مالو ؟؟
مصطفى شعبان : تابع لسفارة دوله بيننا وبينهم اتفاقية سلام .. ولو عملنا حاجه زي اللي بتفكر فيها .. الحكومة هتتقلب علينا
سوووو : تتقلب عليكم ازاي .. وايه اتفاقية سلام دي ؟؟؟
منى زكي : اتفاقية سلام يعني ماينفعش ندخل المكان ده من غير مايكون معانا تصريح من الدوله نفسها
سوووو : تصريح ايه .. ده مكان على ارضنا مش ارضهم .. وبعدين سلام ايه وهم خاطفين ابويا وامي ؟؟؟
مصطفى شعبان : - بصوت واطي - ياسوووو لازم تفهم اننا مانقدرش نعمل كل حاجه
سوووو : هو انا كل ما اقولك على حاجه تقولولي مانقدرش نعملها .. امال انتو تقدرو تعملو ايه !!!!؟؟؟؟
توفيق عبد الحميد : - وهو بيتنطط فرحا - هيييييه .. اخيرا قفلتها وكسبت
----
ندى : ماتزعلّش نفسك ياسوووو
خرجنا من مبنى الجهاز وانا مش فاهم ايه اللي بيحصل .. ازاي دولة موقعين معاها اتفاقية سلام تبقى مش عايزانا نعيش في سلام .. واحنا اصلا وقعنا عالاتفاقية دي ازاي .. اكتشتفت اننا مالناش قيمة .. كبار البلد بيسرقو الصغيرين .. حتى الناس اللي المفروض نعيش معاهم في سلام مش عايزين السلام
ندى : ايه .. ساكت كده ليه؟؟
سوووو : انا حاسس اني واقف عاجز مش قادر اعمل أي حاجه
ندى : طب ممكن اسألك سؤال؟
!! سوووو : خير
ندى : انت شايل همّ الناس اللي بتسرق الدقيق ليه كده؟؟
سوووو : عارفه .. انا بابقى مبسوط وانا باكل .. بابقى فرحان .. ونفسي الناس كلها تبقى فرحانه وهي عارفه تاكل وتشرب
ندى : طب ولو قلتلك ابوك وامك .. ولا الناس .. هتختار مين ؟؟
سوووو : هختار الناس .. عشان ابويا وامي .. وانتي .. وكلنا كده .. ناس
----
دخل بتاع البليله على مصطفى شعبان و منى زكي و توفيق عبد الحميد وهو باين عليه القلق
!!!! بتاع البليله : - ونبرة صوته مرتفعة - الحقو يا اخواننا
مصطفى شعبان : في ايه تاني .. خير !!؟
توفيق عبد الحميد : الحوافز نزلت؟؟؟؟
----
سوووو : صلو بينا عالنبي
دراكولا وبشلة وشمهورش وندى : اللهم صلي عليك يانبي
سوووو : الحكايه كلها بقت في ايدينا دلوقتي .. وياتصيب .. ياتخيب
شمهورش : بعون الله هتصيب .. وهتصيب في مقتل كمان
بشله : قوللنا ايه المطلوب واحنا هننفذه
سوووو : شمهورش .. هتروح الصبح تجيب التوربيني ورجالته وتيجي بيهم عالمخزن ده
!!! شمهورش : طب ولو حد من بتوع المخزن ده جه واحنا موجودين
سوووو : يبقى التوربيني ورجالته يخلصو عليهم
شمهورش : فل عليك
سوووو : دراكولا .. هتروح مع بشله للمخزن المخطوف فيه ابويا وامي .. وهيرجع بِشله عشان انا وهو وندى هنروح مشوار تاني
دراكولا : طب اروح المخزن اعمل ايه يعني !؟؟
سوووو : عايزك تبقى مع ميمون لو أي حاجه حصلت لامي وابويا عشان تنقذهم .. وفي نفس الوقت .. لما التوربيني ورجالته يقابلو خالد صالح ورجالته .. عايزك تخلص عليهم كلهم
!!! دراكولا : اخلص عليهم كلهم
سوووو : ايه .. مش هتقدر ولا خايف ؟؟
دراكولا : لا طبعا .. ده انا ماهصدق اعمل كده .. ده انا هعمل عمايل فيهم
ندى : طب وانا وانت وبشله .. هنعمل ايه يا سوووو !؟؟
سوووو : هنروح المؤتمر .. انا لسه فاكر العنوان
----
مصطفى شعبان : يلا بينا يا منى
!!!! منى زكي : احنا مش عارفين هو هايجي على انهي طياره .. ولا رقمها كام حتى
مصطفى شعبان : ماتقلقيش .. انا مزاكر وعارف شخصيته كويس قوي
----
انا باكره اسرائيل .. وشيمون وياه شارون
واحب عمرو موسى .. وكلامه الموزون
احب عمرو موسى
احب عمرو موسى
هيييييييه
سونيا : الو
!!! دكتور رفعت اسماعيل : سونيا .. وحياة ابوكي ممكن تشوفي جنبك كده اذا كنت نسيت النضاره النظر بتاعتي
!! سونيا : ماعتقدش يا دكتور .. خصوصا انك كنت لابسها لما وصلتك البيت
دكتور رفعت اسماعيل : يادي النيله .. شكلي نسيتها في السوبر ماركت
سونيا : معلش بقى .. انت ممكن تروح السوبر ماركت تاني وتسأل عليها
دكتور رفعت اسماعيل : هسأل مين ولا مين .. دي كانت زيطه
سونيا : زيطه ازاي ؟؟
دكتور رفعت اسماعيل : اصل انا رحت اولاد رجب اجيب شوية حاجات .. وانتي عارفه هم بيعملو تخفيض على حاجات كتير .. والدنيا كانت زحمة قوي .. تلاقي حد من الناس لطشها كده ولا كده
سونيا : معلش بقى .. اعمل نضاره تانيه وامرك لله
دكتور رفعت اسماعيل : هممم .. نخلص من الحوار بتاعنا وهنزل العتبه اختارلي شمبر واعمل عليه عدسات جديده وامري لله
!!! سونيا : عتبة ايه يا دكتور .. العتبه وحشه قوي
دكتور رفعت اسماعيل : انتي ايش فهمك في النضارات .. واصلا اصلا بتوع العتبه بيعملو النضاره بربع تمنها في المحلات الكبيره .. أي نعم شنبر صيني والعدسات بايظه .. وبتبهدل العين بعد ما الواحد يلبس النضاره .. بس توفير برضك
سونيا : طب ومادمت عارف انها بتبهدل العين كده .. ماتطلع بالكشف بتاع النظر اللي معاك .. على أي محل نضارات محترم واعمل نضاره محترمه
!!! دكتور رفعت اسماعيل : يابنتي النضارات غاليه قوي في المحلات المحترمه .. ثم اني مش عامل كشف اصلا
سونيا : نعم .. ازاي مش عامل كشف !!؟؟؟
دكتور رفعت اسماعيل : زي مابقولك كده .. انا لابس النضاره ديكور .. مش معقول دكتور محترم زي حالاتي .. ومايلبسش نضاره .. دي تبقى عيبه في حقي
----
وفي مكتب رئيس الجهاز الأمني رفيع المستوى .. حيث يجلس توفيق عبد الحميد رئيس الجهاز أمام شاشة الكومبيوتر ويلعب سوليتير .. يدخل عليه شخص طويل وعريض المنكبين .. وبمجرد ان يراه توفيق عبد الحميد .. يقوم من عالكرسي وهو مفزوع .. ويقول وهو متلعثما
توفيق عبد الحميد : مين .. أدهم صبري !!!؟؟؟؟؟
-----