المحطة التاسعه .. غَيّر الحجر
تملكتني الدهشه عندما نظرت أمامي فوجدت احمد السقا .. ولكنني لم ابيّن ذلك عشان مايقولوش علي عيل ولا حاجه .. وعملت نفسي عادي خالص مش فارق معايا لا سقا ولا غير سقا .. خصوصا واني خلاص بقيت مشهور زيه من ساعة المشكله بتاعة المدرسه وكل شبكات المافيا بتطاردني .. وعشان ابان قدام الكل اني راجل وميت فل وعشره .. رحت مسلّم على السقا كأني ولا هاممني حاجه .. مش كده وبس .. ده انا تعمدت اني اقعد جنبه .. ورحت باصص ليه وقلتله
سوووو : وانت ازيك كده وايه اخر اخبار الشيبسي معاك ؟
السقا : - زي مايكون بياخدني على قد عقلي - تمام .. وضاعفنا الكميه
سوووو : - وانا انظر له بسخريه - انتو بتشتغلونا .. مانتو ضاعفتو السعر كمان .. وبعدين دي اوفرلكم اصلا .. بدل ماكنتو بتحطو الكميه في كيسين حطيتوهم في كيس واحد .. ودي اوفرلكم في طباعة الاكياس وتغليفها
السقا : - زي مايكون اتزنق في الحوار - واضح انك فعلا زي ما قال مصطفى ومنى .. عنيد ومغرور
سوووو : انا ممكن اكون عنيد .. لكن مش مغرور .. بس واثق من نفسي
السقا : على فكره انت بتفكرني بشبابي .. انا برضه لما اشتغلت زمان معاهم كنت زيك
سوووو : وايه اللي خلاك سبتهم .. ولا تلاقيك فشلت وراحو رافدينك
السقا : انا لو كنت فشلت .. كان زماني ميت .. وانت كمان لو فشلت هتموت
سوووو : - صمت على تناحه على عبط على هطل طبيعي
السقا : انا مقدر الغضب اللي انت فيه .. ومقدر سخطك على المجتمع .. لكن اللي عايز افهمه .. انت ايه اللي في ايدك تعملو؟
سوووو : ولا حاجه .. مافيش قدامي غير اني اكل .. افضل اكل لغاية ما انسى
السقا : انا لو منك .. كنت عملت حاجه تانيه
سوووو : زي ايه ؟؟
السقا : جربت تشرب شيشه قبل كده ؟
سوووو : لأ .. ليه ؟؟
السقا : لما الواحد بيشيش وياخد نفس جامد من الشيشه .. وهو بينفخ الدخان بينفخ معاه كل الغضب اللي جواه
سوووو : يعني انت بتنصحني وبتنصح الأطفال والشباب اننا نشيش ؟؟؟
السقا : وليه لأ .. عارف .. انا باجي هنا مخصوص في قلعة الكبش عشان اشرب احسن حجر قص في العالم .. انا صحيح لفيت بلاد كتير وقعدت على قهاوي كتير .. لكن ماشربتش حجر زي اللي بيترص هنا
اسمع دخلة مزيكا ايقاعيه .. وشايف شوية عيال بيوزعو شيش قدام الناس اللي قاعده .. ولما استغربت لقيت السقا بيقوللي
السقا : الشيشه قدامك .. حبها .. وامسك اللَّي .. وشِدّها
يتحول الاطفال اللى مجموعة مغنين ويغنون الاغنيه دي
شيشتك قدامك حبها
ترتت .. ترتت
وامسك اللَّي وشِدّها
ترتت .. ترتت
بص لشيشتك حسها
ترتت .. ترتت
واقفش في المبسم مُصها
يظهر مدحت صالح وهو يرتدي جلابيه وطاقيه شبيكه ويبدو كأنه القهوجي المسئول عن الولعه
هنرص فين ولمين وليه
ده الفحم اللي معايا والع
قص وزغلول نعناع يا بيه
تفاحه خوخ من جوه طالع
امسك شيشتك بايدك رُصّ الحجر
واحسن مباسم هتلاقيها لأجمل بشر
هتلاقي شيشتك ترتعش حب وشجن
ويدوب يدوب الفحم من فوق الحجر
تسرح تعيش الوهم على رغم المحن
تنسى القلق والخوف ويتوه الزمن
الشيشه تاخدك تحضنك تنسى الخطر
والفحم يولع يعجبك .. طعم الحجر
شيشتك قدامك حبها
ترتت .. ترتت
وامسك اللي وشِدّها
ترتت .. ترتت
بص لشيشتك حسها
ترتت .. ترتت
وامسك المبسم مُصها
ترتت .. ترتت
ترتت .. ترتت .. ترتت .. ترتت .. ترتت
ما ان انتهت الاغنية بنهاية الحجر اللي في الشيشه بتاعتي .. حتى دخل علينا شخص شكله مألوف .. واتجه الى مصطفى شعبان وحدثه في اذنه .. وسرعان ما وجدت الدهشه على وجه مصطفى وقام فجأة وقال لي
مصطفى شعبان : يلا بينا يا سوووو .. سونيا بتتصل بتليفون بيتكم
سوووو : - وانا مش فاهم - تليفون بيت ايه .. انت عايز تفهمني اننا هنلحق نروح على بيتنا في المعادي قبل الخط مايفصل ؟؟
منى زكي : - وهي تقف على عجاله - ماتقلقش .. احنا ظبطنا التليفونات وينفع ترد على مكالمتها من هنا
سوووو : - بعد ان وقفت انا راخر - طب نحاسب عالشيشه طيب ؟
السقا : انا هدفعلكم الحساب - وهو ينظر لي مشجعا ومبتسما - شد حيلك .. المهمه لسه مابتدتش
تنحت من كلمته .. وشعرت بحجم المسئوليه الملقاه على عاتقي .. فكيف لطفل طخين ان يعتمد عليه أناس كثيرون .. وهل سأستطيع ان أنجز هذه المهمة أم لا
ولكن .. ماهي المهمة اصلا ؟؟؟؟
-------
يتبع
سوووو
